Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

vyčišťuje je a vypaluje. Též také die Ecclesiasticuscizojazyčný text: „Poněvadž v ohni zkušováno bývá střiebro a zlato, ale lidé k dobrému náchylní v peci poníženie,“ točiž že lidé, jenž sú k dobrému všemu náchylni, když na ně Pán Bóh pótky a zámutky přěpúštie jakožto pec ohnivú, tehdy se v tu dobu před Pánem Bohem ponižují a Bóh jim skrze to hřiechy otpúštie a je jako ohněm očišťuje. O tom také očišťování skrze protivenstvie a pótky stojí psáno v proroctví Daniele, jenž die: „Učený v lidu učiti bude mnohé a padnú v meči a v plameni ohně a u vězení a v lúpež dnóv. A když padnú, budu pozdviženi pomocí malú a přilepie se k nim,“ totiž dobrým, „množstvie“. Ej, v této řěči sě ukazuje očištěnie volených božích skrze pótky a protivenstvie, neb die: „Aby sliti aneb spojeni byli skrze pótek mnohých rozličnost, jako zlato ohněm se slévá.“ A po tom die ihned: „A zbieleni,“ totiž aby byli skrze mnohá a rozličná protivenstvie zkušeni. Ej, toť očištěnie! Též také stojí psáno skrze Zachariáše proroka: „Die Pán Bóh takto. Straně dvě v městě rozptýlené budeta.“ Již nynie v lidu křěsťanském dvě jsta straně sobě otporné a obě nedostatkóv plno majíce. Jakožto někdy před králem Šalomúnem dvě ženě prázdnie vadiešta sě o dietě, tak nynie o pravdu boží sě vadie a obě sta nevěstce, neb nedostatkóv mají v sobě plno. Ač pak jedna strana pravú při má, božie strany a pravdy sě přídržiec, avšak přitom nedostatkóv jinakých má dosti. A tě obě straně Pán Bóh zamietá. Než tepruv třetí stranu sobě vyvoluje a tu, jako die Zachariáš, vede Pán Bóh skrze oheň, totiž skrze protivenstvie a pótky. Neb die tudiež: „A páliti je budu, jako bývá páleno střiebro, a zkusím jich, jako zkušeno bývá zlato.“ Ej, to máš očištěnie volených božích. K témuž mluví Micheáš prorok a řka: „On,“ totiž Bóh, „jakti oheň spúštějící a jako bylina valchářóv. A sede a spúštěje a vyčišťuje střiebro. A očistíť syny Levi a zcedíť je jako zlato a jako střiebro a budú Pánu Bohu obětujíce zápalné oběti v spravedlnosti.“ Nebo jedno ti sami, kteříž očištěni bývají ot Pána Boha, Bohu se líbie a milé oběti obětují. Neb tací jsú před Pánem Bohem blahoslavení. Jako o tom svatý Job die: „Blahoslavený člověk, kterýž tresktán bývá ot Pána Boha.“ Protož tresktánie božieho nezamietaj a nepotupuj. Neb on raní a uléčíť, tepeť a ruce jeho uzdravie. Z šesti zamúcení vysvobodí tě a v sedmém nedotkne se tebe zlé.“ Ještě o těch svatých čištění skrze pótky a zámutky mluví sv. Jan v tajnici a řka: „Tito sú,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).