Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

dnes králóm třem mnohá hvězda se jest zjevila, kteráž jest je k narozenému králi přivedla. Jakož o tom toto čtenie vypravuje. Druhé zjevenie stalo se jest na křstu v Jordánu, při němžto všecka svatá Trojice zjevila se jest. Bóh otec v hlasu a řka, Matúš 3: „Totoť jest syn mój zmilelý, v němž mi se dobře zalíbilo, jeho poslúchajte!“ Bóh syn zjevil se jest v těle, jenž ot Jana křest přijímáše. Bóh, Duch svatý, zjevil se jest v osobě holubicě, jakož tudiež čtenie die: „Aj, otevřiena jsú nebesa i viděl jest Ducha svatého, sstupujícího jakožto holubičku na se.“ Třetie zjevenie stalo se jest na svatbě, kdežto, jakož svědčí čtenie, Jan 2, obrátil jest vodu u víno. A tu, učiniv počátek svých znamení, zjevil se jest a moc a slávu svého božstvie před učedlníky svými ohlásil se jest. A že tato troje znamenitá věc stala se jest ne v jednom ani v témž času, pro něžto toto čtenie ne o všech těch třech znamenitých věcech vypravuje, ale toliko o jedné, jenž se jest jako dnes v skutku stalo, totižto o klanění tří králóv. I rozděluje se toto čtenie na tři stránky. V první vypravuje se tří králóv snažné dietěte hledánie. Druhé Herodovo a všeho lidu jeruzalémského bolestné zamúcenie. V třětí dietěte hledaného nalezenie a jemu nábožného klaněnie učiněnie. Jelikožto k první stránce vypravuje sv. Matúš, kterak pán Ježíš třinádstého dne po svém časném narození hledán jest od tří králóv pohanských z dalekých vlastí ot východu slunce. My křěsťané, chceme li hledati krále našeho a dietěte, jenž jest nám k našemu spasení narozeno a jeho chceme li nalézti a jemu počestnost učiniti, tehda snažně z svatého čtenie slyšme, kterak velikú žádostí a vrúcím srdcem hledali sú třie králi i nalezli sú jeho. Následujmež v tom cesty jich a šlápějí. O jichžto snažnosti jelikožto k hledání toho přěslavného dietěte vypravuje svaté čtenie. Jenž se počíná těmito slovy: „Když se jest narodil Ježíš,“ to jest slavný a sladký Spasitel, z Panny Marie vedlé časného narozenie, kterýžto podlé božstvie ot Boha otce ot věčnosti jest narozen. To jisté narozenie časné stalo se jest za časóv krále Eroda. Jenž jest byl pohan. A on první cizozemec kraloval jest nad židovstvem, za jichžto kralovánie třětieho léta narodil se jest Kristus. A tak za časóv Eroda krále, jenž jest slúl Aškalonita, vypisuje se znamenie narozenie Kristovo pro jiné Erody. Neb nalézáme v Písmě, že třie byli sú Erodové. První byl jest tento Erodes

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).