nemluvňátko rúchami obinuté.“ Skrze, že anjel dal jest jim znamenie veliké pokory a chudoby, dal zvěstovati pastýřóm, že Kristus nepřišel jest, aby kraloval na tomto světě časně, jakožto učitelé židovští věřiechu, že by Kristus měl všecky kralovati. Móž také býti řečeno, že to jest vlastnie znamenie Krista a Spasitele narozeného. A k tomu srozumění slušie znamenati, že ty věci, jenž se dály v Starém zákoně, byly sú podobenstvie nového, jakož die apoštol v 1. Korinthiorumcizojazyčný text v 10. Ale v Starém zákoně nalezujem dva spasitele židovská, ale nedokonalá, jenž sú byli podobenstvie Krista pána, dokonalého Spasitele. Prvý byl Mojžieš, jenž jej vyprostil z služby ejipské. Jakož psáno jest Exodicizojazyčný text v 3. Druhý byl Cyrus, jenž je vyprostil z vězenie babylonského. Jakož psáno jest Ezdrecizojazyčný text 1. A každý z těch, v nově urozený, narozen jest u veliké chudobě. Jakož známo jest u Mojžiešě v knihách Exodu, 2. kapitola, jehož nalezla byla dci faraonova na řece, plovúcieho v ošitce. A též praví sě o tom v knihách kostelních na Daniele proroka, že Astrages, král médský a perský, viděl ratolest a rév vinný ve snách, narozený z břicha dcery své, kterážto všicku Así zaměstkná. A od mudrcóv bylo jemu vyloženo, že to viděnie znamenává, že syn se z nie narodí, jenž bude vlásti perským i médským královstvím. A protož, boje se, aby skrze to nebyl zbaven královstvie, anebo syn jeho vlastní, dal svú dceru chudému rytieři a k tomu, když dcera jeho obřichatěla, kázal střieci porodu jejieho. A narozeného syna kázav sobě přinésti, i da ho jednomu rytieři, aby ho tajně zabil. Kterýžto slitovav se nad ním, nezabil jeho, ale v jednom háji zuostavil s cesty. K němužto jedna tista pastýřova, jenž tu blízko bydléše, často přicházející, z prsí svých pokrm dávala. A pastýř, chtě zvěděti, kde tista jeho bývá, naleze dietě tak chudé, ano leží. Kteréžto vzem, i da ženě své, aby je chovala. A ten potom byl jest králem perským i médským a ten vysvobodil Židy z vězenie babylonského. A poňavadž podobenstvie mají některé mieti mezi sebú zjednánie a tato dřieve řečená Mojžieš a Cyrus, jenž byla sta podobna jakožto Krista budúcieho, nalezena sta v přielišné chudobě