nich,“ jakožto spoluslúha a přietel, ne nad nimi jakožto prvé před povýšením člověčieho přirozenie v Kristovi, pro něžto přepúštiechu před sebú anjelé lidem sě klaněti. Jakožto duovod jest Genezis v 18. kapitole. Ale potom, vidúce lidské přirozenie, od pána svého přijaté, nedopustili sú lidem před sebú klaněti se. Jakož se čte v Zjevení, 22. kapitola. Když Jan chtěl jest před anjelem kleknúti, aby se modlil před nohami anjela, vece jemu: „Viz, aby toho nečinil, neb spoluslúha sem tvój a bratří tvých prorokóv i těch, ješto chovají proroctvie knih těchto. Bohu se modl! A jasnost,“ ne přirozená, ale předivná, „osvietila jest je,“ totíš se všech stran, ne toliko zevnitř na těle, ale také i vnitř na mysli. Die Beda: „Nikdiež nenalézámy v Starém zákoně, by anjelé tak pilně otcóm v světlosti ukazovali se jakožto při narození Kristově, k ukázaní, že vyšlo jest v temnostech světlo těm, jenž sú pravého srdce.“ A vyšlo jest slunce spravedlnosti. A toť jest také bylo znamenie to, o němž die svatý Pavel, Roma.cizojazyčný text 13: „Noc ještě předešla, ale den se jest přiblížil. A báli sú se bázní velikú,“ z neobyčejného vídanie anjela pro náhlé světlosti osviecenie. Znamenajmež ty věci, kteréž sú se v ty časy s pastýři dály tělesně. V nás na každý den plnie se duchovně. Troje věc děje se o pastýřiech. Prvá, že anjel boží stáše vedlé nich. Druhá, že jasnost božie osvietila jest je. Třetie, že sú se báli bázní velikú, jelikožto k prvniemu die výklad na onu řeč čtenie, Matúš 18: „Anjelé jich vždycky [vidí]text doplněný editorem[90]doplněno z edice, v rukopisu chybí tvář otce mého, jenž v nebesiech jest.“ Veliké jest duostojenstvie duší tak, že každá z nich má od počátka narozenie svého anjela, sobě v stráž oddaného.“ A tak duovod jest, že anjela božieho máme podlé sebe, a to z mnohých příčin. Najprvé, jakož die David, aby nás ostřiehal: „Anjelóm svým přikázal jest o tobě, aby ostřiehali tebe na všech cestách tvých.“ Druhé, aby ty skutky, kteréž činíme, anjel boží spatřil. Jakož die sv. Pavel, 1. Corinthiorumcizojazyčný text 4: „Divadlo učiněni sme Bohu a anjelóm jeho.“ A David die: „V opatření anjelóv pětiť budu tobě, Pane Bože.“ Třetie, aby nás nutili utiekati od zlých, jakož psáno jest, Genesis 19: „Nutiechu anjelé Lota, řkúce: ‚Vstaň a pojmi ženu svú a dvě dceři, kteréž