Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

u vyznání božiem miení setrvati, tenť z ctnosti do ctnosti má vstupovati, aby řečeno bylo ono písmo v žaltáři: „Vstupovánie zpósobil jest v srdci svém.“ A to vstupovánie najviece má křesťan učiniti, pokoru zachovávaje v srdci svém. Neb, jakož z údolé vstupováno bývá na výsost, též skrze ctnost pokory přicházieno bývá na vrch lásky i jiných dobrých skutkóv. Protož die sv. Augustin: „Vkopaj sobě krumfešt pokory, chceš li přijíti na výsost lásky.“ A toť sě znamená ve čtení, že Jozef vstúpil od Nazareta, jenž sě vykládá květ údolní a znamená pokoru, jenž jest okrasa na duši všěch věrných křesťanóv. A protož příkladem blaženého Jozefa a blažené panny Marie máme sě bráti a túž cěstú duchovně jíti máme do své vlasti. Jozef vykládá sě rozmnoženie, Maria hořkost. I die svatý Beda: „Město náše a vlast jest ona blahoslavená, do niežto na každý den skrze rozmnoženie ctnosti máme jíti. Ústavně na každý den z Galilee do města judského pospiecháme, když z světského obecenstvie u vyznávanie chvály vstupujem, daj náboženstvie a hořkost srdečného skrúšenie králi a ciesaři věčnému platiece.“ A vedlé výkladu, jakež za ciesařstvie Augusta a za vládařstvie Cyrina bráchu se do města svého, aby se přiznali a daň dali, takež nynie za ciesařstvie Kristova dajmež daň spravedlnosti a podstupmež jho Kristovo, jenž jest lehké, abychom přišli k odpočinutí duší, jenž jest nášě vlast. Die dále: „A staloť se jest,“ totíš božím zřiezením, „když biechu tu,“ totíš v Betlémě, „naplnili sú sě dnové, aby porodila,“ totíš devět měsécóv, „i porodi syna svého prvorozeného.“ Tuto popisuje evangelista porod duostojné Panny Marie, kdežto die: „I porodi syna prvorozeného.“ Ne, by Panna Maria jiné syny po něm rodila, jakož praví Helvidius kacieř, ale že před tiem ižádného neporodila. Protož i v zákoně jednorozenec byl obětován

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).