Metlinger, Bartoloměj: Náramně užitečná zpráva, kterak vnově zrození děti chovány i vychovány býti mají…

Olomouc: Milichthaler, Bedřich, 1588. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 54 S 841, M8v–R1r. Editor Černá, Alena M. Ediční poznámka

Vznik edice byl částečně podpořen projektem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. LM2015081 Výzkumná infrastruktura pro diachronní bohemistiku (RIDICS, http://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci Projektu velkých infrastruktur pro VaVaI.

[Generovaný obsah]

psanou mastí: Vezmi bílé masti a glejtové masti, každé puol lotu, dva pečené žloutky z vajec, v moždíři v jednom lotu luhu z jalovcového popela v hromadu zdělati, tím dítěti prašivin pomazúj.

Jestli pak prašivost ta s velikým svrabem a s strupy, z nichž talov žlutý teče jako med hustý, tehdy ráno má jemu hlavu zmejti dvojí částkou jitrocelové vody a jednou částkou majoránové, potom mastí tou na to pomázati. Když pak dobře ven vyšla, vezmi bílou mast a glejtovou mast, každé puol lotu, siry a octa, každého kventík, směs to vše spolu, učiň mast.

O zlámaní dítek

Když děti plní sou a zuby těžce jim jdou, někdy pro velikou bolest lámí se. Chůva všech nezáživných tučných krmí varúj se, skrovných, vysušujících pokrmův užívaj. Dítě na lačný žaludek mejvati má v rmenu, po lázni zadu všecken hřbetový páteř namazati bílého lilium a bobrového stroje olejem s žlutým voskem rozpuštěným na mast. Dávaj mu každého jitra níže psané lektvaře 15 ječných zrn ztíží neb 30 najvíce. Vezmi polní máky, růže, cicváru, hřebíčkuov, skořice, mastix, kozlíku, ameoscizojazyčný text, doronikumcizojazyčný text, každého kventík, muskumcizojazyčný text 15 zrn ztíží, to ztluka na prach, nechať změkne ve dvou lotích hořkých mandluov oleje, potom zase to vysuš a s tak mnohem přepouštěného medu, jakž potřebí jest, udělaj lektvař. Vezmi také 2 loty oleje dřevenného starého a 1 kventík euforbiumcizojazyčný text, 2 kventíky vosku žlutého, učiň z toho flastr, na tichém ohníčku roztáhni jej na kuoži a po mazání přivaž mu jej na hřbítek. Pakli by to na děti po zimnici přišlo a ony příliš zchuravěly, tehdy mejvej je každého dne v koupeli, v nížto slíz a fiola vařeny sou, po lázni pak má je po páteři fiolovým olejem, na mast s bílým voskem činěným, též i přední stranu hlavy mazati, když děti dávno před tím vstaly.

O vlhkostech dětem z uší tekoucích

Tečení z uší od zbytečných vlhkostí hlavy přichází, proti tomu má z bavlny jako čípek udělajíc v uši strkati, což vlhkost k sobě přitáhne. A když více ten tok vysušiti chce, tehdy rozpusť aloun v trochu vína, v tom bavlnu vomáčeje, do uší vkládaj. Když pak vlhkost z uší teče jako z vředu, vkrop v uši tři krůpěje břečky medové a nachyl dítěte, ať zase ven teče a táhne se. Toho medu vpusť mu tam dvakrát neb třikrát, dotud, až sám čistý ven zase poteče. Potom rozdělaj v vodě myru, dubovou kulku, na prach ztlučenou, přičiň k tomu vína, vpusť 3 krůpě do uší. Lékařství ušní má se pouštěti poněkud teplé do uší. Ale k očima trochu studené náleží.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).