jako v věci velmi světlé, ale však kratičce nechť se o něm toliko napoví. Částky nebo rozdílové pokání jsou skroušení, víra a napravení skutečné. (Příčina toho.) Musíme hříchu litovati, ale že by opět zarmoucení srdce skroušení nic neprospělo, leč by i víra k tomu v Krista Ježíše přistoupila.
Potřebné tedy i tu se přidává a opět žádné té věci v pravdě není při člověku tom, kterýž neusiluje ctně, spravedlivě a pobožně živ býti. Musí tedy i třetí částka pokání položena býti. Nebo vidíme, že i písma svatá, i příkladové to tré všudy spojují. David padlý žalostil nad sebou, utekl se, veden sa věrou k božímu milosrdenství, a ostatní dny života svého, což nejpobožnějí mohl, ztrávil.
Tyto částky rozdělování když vysvětlováním jinými opětujícími rozdíly rozšířeny by byly, tedy hojnou užitečnou řeč jako studnice vodu vydávají.
O 3. věci: O příčinách
Již přirozeným pořádkem příčiny té věci musejí přidány býti a odvrženy mají vyobcovány býti ven příčiny, kteréž se zdají býti příčinami, ale v pravdě nejsou. Všelikého položení příčiny jeho z božího slova mají přidány býti. Příčiny složené zbíhají se v svých činech a jedny druhým napomáhají, avšak i jedna každá nětco má zvláštního v činech, a protož pořádkové příčin pilně mají spatřovány býti, aby smíšení škodlivé příčin se nestalo, odkudž by potom veliké pošly temnosti. Za tím i tohoto má šetříno býti, když se nětco přikazuje neb zapovídá, že tu i všecky spolu nástrojové příčiny neb přikazovány bývají k ostříhání, neb zapovídaní. Jako když se přikazuje posvěcování božího jména, kteréž se nemůže státi bez víry. A ta totiž víra opět není bez známosti Boha, známosti Boha bez kázaní božího slova žádný dojíti nemůže. A protož když se nám přikazuje, abychom žádali posvěcování jména božího, nyní kratičký toho příklad ukáži, causaecizojazyčný text, jako pokání příčiny, ne sama vůle svobodná člověka. To jest vyvržení toho, což se zdá býti příčinou a od některých i nazývána bývá. Ale jestiť nejprvé boží slovo, protom Duch svatý, kterýž vnitř tresce hřích a vzbuzuje nenávist k hříchu v srdci člověka. Tolikéž hnutí božskému uvnitř vůle povolná, neodpírající.