1. Vůle nebeského Otce. 2. Náš spůsob. 3. Zaslíbení pomoci. 4. Poněvadž sme Kristovi údové, musíme jemu podobni býti. 5. Užitkové mnozí odtud pocházející.
Křížem zajisté že sme, býti nemůžeme, to se tvrdí, tajnosti srdce zjevovány bývají, bujnosti těla skrocována, pohrdnutí světem se vidí, poníženosti se učíme. Bludové k napravování jdou, budoucího zlého vystříhá, víra se vštěpuje, naděje v Bohu aby skládána byla, učíme se více, šíře o tom viz v spisích. Když by měl takovou řeč učiniti, tedy šetř těchto věcí. 1. Příčiny, 2. artikule hlavního, 3. potrzení, 4. zavírky. Tak jako i v předešlém napomínajícím kázaní, jehož jest tato částka. Ale v tom také užitečné jest věděti, kterak by to pořádně jíti mělo, protož krátce o té věci povím.
Kterak by měla řeč potěšující býti činěna
Aby to případně a časně mohlo činěno býti, rozdělíme to na dvé: 1. Potěšující jest obláštní jednoho neb dvou, 2. jest obecné mnohých. O té každé zvláště povím.
O prvním potěšení zvláštní jest, když jednoho bídou nějakou souženého obveseliti chceme. Obecné, kteréž v čas pokušení aneb rány nějaké Bohem dopuštěné příčinou bývá všeho zboru. V zvláštním tohoto trého šetř. 1. Kdo jest to ten, jenž toho potřebuje? 2. Čím sevřín? 3. Jakého mu třeba lékařství?
Ad primum.cizojazyčný text Kdo jest? Jest li pobožný, čili bezbožný? Jestli že jest pobožný, ukázati mu, že takový způsob jest božích synů, tím má býti potěšen, posílen i chován, jakž nahoře ukázáno. Itemcizojazyčný text K Římanům, 8. Jestliže jest bezbožný, tu větší pečlivosti musí býti kazatel, nebezpečnější nemoci lékař. Takovéhoť nesluší hned pozdvihovati, ale ještě hloubě jej hřímaním božího zákona dolů sraziti a hrůzami zděsiti, dokuž by neporozuměl své veliké bezbožnosti a hněvu božího hrozně nepocítil, aby srdcem zkřikl jako Manasse, že hříchů svých počtu neví. Paralipomenon, 2. Při konci knihy té viz modlitbu a v ní ta slova. Nebo kdož bezbožnému člověku buď v nemoci, buď v jiném soužení