právě zpytovati budeme, naleznem v nich, že manželství jest řádné snětí muže a ženy. Nebo nejprvé svědčí, že spojení, má li býti řádné, musí jíti podlé vůle boží a slova jeho. Potom když praví: Budou dvá v jedno tělo; chce, aby snětí bylo jednoho muže a jedné ženy, ne jednoho muže a mnohých žen ani jedné ženy a mnohých mužův, jakž tomu svědectví vydává nejprvnější manželství Adama a Evy. (Potom jde obsažení kratičké.) Poněvadž pak Bůh zákonem svým přikazuje, aby řádně spojovány byly osoby, aby totiž ne více osob v manželství bylo než dvě, pozůstáváť tehdy to, že manželství jest řádné muže a ženy snětí.
Z toho příkladu může poněkud býti porozumíno tomu, jak má definicí prostá (totiž o jedné věci) učiněna býti, kteráž kdyby měla k dialektickým regulím a správám směřena býti, první částka bude otázka, druhá příčina, třetí utvrzení příčiny, jenž slove aetiologia.cizojazyčný text Čtvrtá zavírka, v kteréžto formě (hypocizojazyčný textthetica)cizojazyčný text hned spolu s otázkou příčina se zavírá. Ale částky těch jmen, kteréž sem napřed připomenul, slouží nejvíce ku porozumění toho, což se lidem předkládá.
Přidán bude ještě jeden příklad pro lepší srozumění, a to obšírného vysvětlení neb definicí, kterýž tím šíře bude připomenut etc.cizojazyčný text
Co jest evangelium
Evangelium jest učení Bohem zjevené, v němž se zvěstuje vysvobození nás od hříchů, z zlořečenství zákona a z hněvu božího a zase prohlašuje se odpuštění hříchů, spasení a věčný život věřícím v Syna božího, pro oběť jeho aby dobrota a milosrdenství boží zvěstováno bylo a aby vysvobození skrze Syna ovotce nesli, jakož sluší na evangelium. Potud vysvětlování věcí praveno.
Dále potom máť býti rozvázáno na tyto propositiones,cizojazyčný text z nichž první povědína, že evangelium jest učení Bohem vynesené. Druhá, evangelium zvěstuje vysvobození od hříchu, od zlořečenství zákona a hněvu božího.