Hemming, Mikuláš: Mikuláše Hemminga umění kazatelské

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII F 40, 1r–51v. Editor Fuková, Irena. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

straně přistoupí a často i pro ozdobu připojeno bývá. Čehož kdožkoli nešetří, nebude moci ani samých svých kázaní, jakž sluší, zpraviti, ani cizí rozsuzovati a v pamět uvoditi. A protož musejíť i rozdílové kázaní poznáni býti, i což by k nim mělo a mohlo připojeno býti, to věděti.

O kázaní učicím

Kázaní vyučující jest to, kteréhož cíl jiný není než neumělého posluchače nětčemu naučiti. V činění takového kázaní pobožný kazatel všecku sílu má na to vynaložiti, aby sám té věci, kteréž by učiti měl, výborně vyrozuměl. Potom aby ji v své mysli pilně složenou měl a za tím aby ji vysvětloval prostou, hladkou a lidu zvyklou řečí, aby se neohlédal na nějakou svou chválečku pro výmluvnost, ale radějí na boží čest pro rozšíření jí a na pochopitedlnost toho, což mluvíš, poslouchajících. A kdožkoli to činí, může se tím ujistiti, že posluchač nenazbírá sobě nějakých nejistých domnění, ale na učení pravém a světlém odpočine.

Poněvadž pak kázaní učicí má dvůj rozdíl, jehož již nahoře dotčeno. 1. První jest prosté a jdoucí podlé obecných zpráv. 2. Druhé připojení k druhýmu i jiných. Má li pořádně mluveno býti, musí nejprv o kázaní prostém povědíno býti. Ale že někdy v učicím prostém kázaní o osobách děje se řeč, tou příčinou vidí mi se užitečné najprvé promluviti o kázaní vypravujícím o osobách.

O kázaní učicím prostém, jenž jest strany osob

Na dvé se opět dělí mluvení o osobách. První slove příkladné, druhé důvodné. Jestliže pak všecken běh osoby své vypisuje, jest důvodné ukázaní osoby. Jestli že jaký skutek některé osoby předkládán bývá, jest příklad.

O příkladném mluvení o osobách, kteréž slove paradigma tractatio personacizojazyčný text

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).