O rozvedení otázek jedněch z druhých
Na tomto místě má praveno býti ne o nalezení artikulů, o němž již napřed, ale o rozšíření nalezené věci, totiž o rozmnožení jí na jiné otázky aneb (jakž my říkáme) částky. Rozmnožen pak bývá nalezený artikul na otázky prosté aneb na otázky spojené. Jako kdyby mělo čtvrté přikázaní býti vysvětlováno. Tu by nejprvé artikule obecného hledal podlé zpráv prvních, regule první takto: Rodičové mají ctěni býti. Rodičové sou předložení, protož předložení mají ctěni býti. Ten artikul u vysvětlování čtvrtého přikázaní jest nejhlavnější a nejvíce má vysvětlován býti.
Aby široce o něm promluveno býti mohlo, užitečně jej na jiné artikule rozšířiti, a to na prosté, kterýchž sama slova podávají, potom i na složené, kteříž neb z těch vzati býti mohou, neb v nich se, ale hloupě tam zdržují a jsou jako ratolestky v svém stromu, a cokoli se jich přidrží aneb v ně vpojeno jest, to když se béře. Jako v předloženém již příkladu dva sou prostí artikulové. Jeden o poctě, druhý o předložených. S těmi zacházeti podlé způsobu učicího, kterýž viz napřed v této knížce. Potom rozdělení té věci summovní, že předložení mají ctěni býti, jíž se rodí mnohé částky podlé rozdílného vypravování.
O prvním slovci subiecticizojazyčný text neb o druhém praedicaticizojazyčný text
První zajisté slovce na tyto formy může se trefiti, že z předložených někteří sou přirození, jako rodičové, nepřirození, jako pěstounové, ochráncové a hospodářové. Jiní obecní, jako městský ouřad neb církevní s svými rozdíly. Za tím druhé slovce, že mají ctěni býti. Rozděliž opět na částky pocty, kdož jiného ctí, k tomu se uctivě má, poslouchá ho i miluje. A tak tehdy z toho druhého slovce budou ty tři částky neb rozdílové.
Odtud potom jako z hromady nějaké dříví berouce, stavějmež hypotheses,cizojazyčný text totiž artikule, že k rodičům máme se míti uctivě, rodičů poslouchati, milovati je a vděčně se ukazovati. Potom ku pěstounům máme se uctivě míti, pěstounů poslouchati, pěstounům vděčnost ukazovati. Ochránce máme ctíti, ochránců poslouchati, ochráncům vděčnost a milost ukazovati.
Takové částky i z jiných povědění činiti, o nichž napřed. Odkudž se ukáže veliká hojnost užitečných otázek.