(Jako takto: Kdož by jinému evangelium učil, proklatý buď. Kdož by témuž evangelium učil, nebude proklatý. Zavírka toho: Papež s svým komonstvem jest zlořečený, protože učí jinému evangelium. Bude tedy to zkaženo, což již povědíno, že papež jest hlava církve a že ho nemá býti posloucháno.)
Osmá regule
Někdy jest užitečné z odporného smyslu vzíti artikul, když sou jednostejná položení. Jako: Spravedlivý z víry jest živ. Protož nespravedlivý z víry živ není. Z čehož následuje toto, že z skutků ani spravedlnost pochází, ani život. Neb to odtud béře svatý Pavel K Galatům, 3. A že z zákona žádný nebývá ospravedlněn před Bohem, zjevné jest, nebo spravedlivý z víry živ bude. Podobně takový způsob postavení odporův někdy ukazuje artikule jako: Každý, kdož z Boha jest, slovo boží slyší. Tomu povědění odporné hned ukáže, že kdož božího slova neslyší, žeť není z Boha.
Tyť sou regule nalezení artikulův zvláštní, jichžto studnice sou loci dialekticicizojazyčný text a regule consequentiarum.cizojazyčný text Mohly by ještě i jiné přidány býti, ale mám za to, že počátečním kazatelům tyto zadosti učiní, kterýchžto jestli že následovati budou i sami u vyhledávaní artikulů snadnou formu míti, budou moci souditi. Potom i to z toho naleznou, protož ne vždycky jednostejné artikule rozliční vykladači ukazují. Příčina toho rozdílu jakož ta jest rozličné vyhledávaní, tak i ta, že jiný artikule těmto se líbí, jiní opět jiným.
Examencizojazyčný text artikulů
Když by pak již pobožný kazatel artikule nalezl, tehdy jich má ohledati a zkusiti. A to může učiniti tímto trojím obyčejem.
1. Ať ohledá, jestli kde v písmích zjevnými slovy tak kde položen ten artikul slovo od slova.
2. Ohledati, má li býti činěn, aneb snad že jest nemožný.
3. Trefí li se do formy argumenta, jenž slove syllogismus,cizojazyčný text pro ukázaní toho, který artikul jest nemožný, nechť jest tento příklad. Chci toho dovésti, že křesťané mají míti své vlastní statky. Tomu artikuli vezmi odporující: Žádný křesťan nemá míti vlastního statku. Již potom hledej zjevně pravého, kteréž by s odporujícím v jedné částce důvodův mohlo zavříno býti. Jako všickni, kteříž almužny činiti mají, svůj statek mají míti, z něhož by je činili. Z těch dvou povědění půjde falešná zavírka jmenovitě, že žádný křesťan nebude dávati almužen. Pro tu faleš musí jedno z těch dvou povědění býti zrušeno, a protož kdyžť jest první pravé, druhé jest tedy falešné!
A tak nejprv položený