[215v]číslo strany rukopisu[G]Léta: 1420 Hradským svobodného stiekání[518]stiekání: ſtiekanj překážku činili, k tomu také obdrževše klášter svatého[519]svatého: So. Tomáše[520]Tomáše: Th- a dům někdy podkomořího, příležící k tomu klášteru, dobře oděnci osadivše, jako všecko město Malostranské s kostelem svatého[521]svatého: So. Mikuláše pomalu ohněm hubili jsou. Obilé, vína, piva a jiné věci z Malé Strany, na hradskou překážku nic nedbajíce, do Starého Města beze vší překážky vezli a nesli jsou. Ale protivníci kalicha malostranští na hrad Pražský utíkali jsou. Tehdaž pan Hynek Krušina z Prahy na své obydlé odjel jest. Pražané pak s Vyšehradskými a s Hradčany jakožto na každý den válejíce, mnozí z nich den ode dne[522]dne: odedne z obou stranou hubeni sou byli a málo se jímali. Litujíce, příměří pokojného VI dní mezi sebou utvrdivše, se panem Václavem z Leštna, některé z sebe vy[369]číslo strany edicebravše, tehdaž podkomořím, je v poselství k králi uherskému, jenž byl na Horách Kutnách[523]Kutnách: Kuttnach s legátem papežským Fernandem[524]Fernandem: ff- a biskupy slezskými[at]slezskými] Slezkymi, vyslali jsou pod glejtem bezpečným královským k rokování a k nějaké smlouvě. {Pražané k císaři Zikmundovi[525] do Hory posly své vyslali. 299.}marginální přípisek mladší rukou; * Zikmundovi: Zyg- Protož když sou pražští poslové, klečíce na kolenou před králem, od obce Pražské pozdravili a žádali, aby jich při přijímání z kalicha ráčil nechati, prosili, aby jich milostivým pánem, odpustě všecku provinu[526]provinu: Provinu, býti ráčil a do Prahy netoliko branami otevřenými, ale zdmi zbořenými žádali přijeti, tehdy on pýchou pozdvižen, jsa jako Lucifer[527]Lucifer: Lucyffer, toto přikázal a vyrčení učinil, aby hned všecky řetězy z ulic, kteréž byli k jeho rozkázání složili a na rathauz snosili, na hrad Pražský z Starého Města vezli i všecka odění, houfnice[528]houfnice: hauffnicze i všecku střelbu[529]střelbu: -ů, braní[530]braní: brannij aby dovezli a konečně skladli a z[au]z] s[531]Goll Nového Města na hrad Vyšehradský, a že teprv do Prahy přijede a že chce jim odpověd nějakou dáti. Protož poslové pražští, od krále tu odpověd přijavše, obci to žalostivě vypravovali, obec pak to uslyševše zarmoucena byla. {Pražané, majíce od krále nehrubě příjemnou odpověd, znova se sobě zavázali.}marginální přípisek mladší rukou Však k vodepření moci králově ve jméno Boží pro obranu pravdy[532]Goll zde doplnil a přijímání[533]přijímání: przigimanj z kalicha až do statkův i hrdel stracení znovu sou se zavázali a sobě slíbili. Ihned[534]Ihned: Y hned nové sloupy po ulicech města vyzdvihli sou a více řetězův přidělali jsou a ze všech stran ohražovali[535]ohražovali: -zio- a pro Táborské[536]Táborské: Tha- na Hradišti[537]Hradišti: -ij shromážděné[538]shromážděné: shromazdiene poslali, aby nechajíce všech věcí, do Prahy nemeškali přibyti[539]přibyti: przibyti s pomocí, jak mohou nejvíce, ač chtí li zákona Božího pomoci hájiti.
První vojsko sebrané od uhléřův bylo při tom[540]tom: przitom času, když král uherský byl na Horách Kutnách[541]Kutnách: Kuttnach, sedlákův [k]text doplněný editorem[542]Goll přijímání[543]přijímání: przygimani z kalicha s uhléři na hůře jedné mezi Ledčem a hradem Lipnicí, [370]číslo strany ediceaby pravdy pro přijímání[544]přijímání: przigimanij z kalicha Páně hájili.
Pro kteroužto věc strach nemalý na Horské spadl jest[545]jest: gt, a protož řečmi lichotnými[av]lichotnými] lichodnymi i dary mnohé z uhléřův, aby se domův vrátili, navedli sou,