[B]Léta: 1419. O zkažení kláštera kazatelův na Písku a jeho zboření, spálení.
{Klášter Matky Boží Sněžné zkažen a rozbořen.[243]}marginální přípisek mladší rukou; * Podle Golla je informace v marginálii mylná. Potom v neděli první po Nanebevzetí[244]Nanebevzetí: na Nebe wzetij Panny Marie, jenž byl den dvadcátý měsíce srpna[245]srpna: Srpná, klášter kazatelův na Písku zkažen od obecného lidu, od obojího pohlaví, jest obořen a spálen a mniši někteří jsou zjímáni.
O hoře, jenž slove Křížky u Ládvého[246]Goll: Ladvého, na niž se veliké množství lidu sešlo a tu přijímali [348]číslo strany edicesou pod obojí způsobou tělo a krev Boží.
{Na Křížkách u Ládvého.}marginální přípisek mladší rukou Opět téhož léta na den svatého Václava množství veliké lidu obojího pohlaví z Prahy a z rozličných krajin na hůru[247]hůru: Huru[248] -uru přepsáno jinou rukou Křížkovú u Ládvého sešli se, a tu poslouchajíce učení a kázání[249]kázání: Kazani, aby se v Bohu vespolek milovali, všelikým náboženstvím tělo a krev Pána Krista přijímali, a hned téhož dne s velebnou svátostí těla Kristova všecko to množství do Prahy s Pražskými se brali a času nočního hradem Vyšehradským, v němžto čeledínové někdy za krále Václava tehdaž[250]tehdaž: tehdaž obývali jsou, prošedše, do města Pražského vešli jsou a s velikou slavností, světel hojností a zvoněním[s]zvoněním] Zwonienj[251]-nienj přepsáno jinou rukou zvonův od Pražských jest přijato, a v klášteře svatého Ambrože se položivše[t]položivše] pokržtiwsse[252]Goll, od Pražských jsou opatřeni za několik dní. Potom Pražští, zvláště starší, v příměří[253]příměří: Pržimierzi pokojné do jistého času s královskými sluhami, jenž sou hradem Pražským a Vyšehradským vládli, všedše, sobě[u]sobě] sov sobie sou ujistili, příchozí odjinud přišlí mnohým protivenstvím v kostelech, v klášteřích obrazy zlámavše, zvlášť u svatého[254]svatého: So Michala v Starém Městě, na svá obydlí se vrátili.
{Královna česká Žofie.[255]}marginální přípisek mladší rukou; * : Žoffie O obležení kláštera Strahovského, svatého[256]svatého: So. Tůmy[257]Tůmy: Thumy a dvoru arcibiskupova na Malé Straně od Němcův z rozkázání královny Žofie[258]Žofie: Zioffie a purkrabí hradu Pražského.
V úterý po svatém[259]svatém: Sm Havle, 18. dne měsíce října, královna česká Žofie[260]Žofie: Zioffie a páni někteří, zvláště Čeněk z Vatmberka, odjinud z Veselé, hradu Pražského purkrabie[261]purkrabie: Purgkrabie[262] zakončení možno interpretovat i jako -ě, srov. GbHistMluv III/1, 425 nejvyžší, Vilém z Hazmburku[263]Goll: Hažmburku Zajíc, Jan Chudoba nazvaný Ralsko[v]Ralsko] Ratsko, hrad Pražský, klášter Strahov, klášter svatého[264]svatého: So. Tomáše[265]Tomáše: Thomasse a dvůr arcibiskupův oblehli sou a osadili, Němce a jiné cizozemce ku pomoci sobě proti Pražanům na poklady krále Václava, po smrti pozůstavené, přijavše. A tak těžcí svárové a bojové těch dní mezi Pražany pro vysvobození pravdy Kristovy a znamenitě o přijímání z kalicha, o nějž obec Pražská stála, postavili se.
{Jan Žižka z Trocnova byl dvořenín krále[266] Václava IV., k Novoměstským se připojil.}marginální přípisek mladší rukou; * krále: K. O obležení hradu Vyšehradského od obce Nového Města pražského.
Opět téhož léta v středu před svatým[267]svatým: Sm. Šimonem Judou, dne 25. měsíce října, obec Nového Města oblehla jest hrad Vyše[349]číslo strany edicehradský a čeled někdy krále Václava odtud sehnali sou. Kteréžto obci Jan Žižka, čeledín předpověděného někdy krále Václava, přitovaryšil se.