[206v]číslo strany rukopisu[A]Léta: 1419. nazvali jsou, počali se scházeti a tu lidu obecnému tělo Boží a krev pod obojí spůsobou, zvláště dny sváteční, s velikou poctivostí rozdávati, kdežto nepřátelé toho přijímání lidu obecnému v kostelích příležících tak přijímati i rozdávati nedopouštěli sou. Tehdy na den svaté Marie Magdalény veliké množství lidu obojího pohlaví i také malitkých dítek k té hoře shromážděno jest z rozličných krajin, víc než 40 tisícův[211]V rkp. číslice opraveny na „4000“ (tisícův). osob, svátost těla Božího a krve Boží pod obojí způsobou, chleba a vína podlé vydání Krista Pána, zachovávání prvotní církve svaté[212]svaté: Se., s velikým náboženstvím přijímalo jest. Protož král Václav český velmi zamúcen jest, strachuje se a boje se, aby nebyl vyhnán a ssazen z stolice královské. A Mikuláše z Husi boje se, aby na jeho místo nebyl vsazen, jehož předtím některého dne u svatého Apolinářiše[213]Apolinářiše: Apollinarysse, když byl v svém dvoře, a velikým[214]velikým: -ŷ lidu obojího množstvím[215]množstvím: -ĵ, však neoděným, jsa obklíčen, pro vysvobození přijímání pod obojí způsobou, tak dospělých jako malých, z strany toho množství vymlouvajícího, z Prahy byl vypověděl.
O smetání konšelův Nového Města pražského z rathauzu[216]rathauzu: Ratthauzu a o jich zmordování.
{Jan Žižka.}marginální přípisek mladší rukou Opět téhož léta v neděli po svatém[217]svatém: Sm. Jakubu apoštolu, 30. dne měsíce července, purkmistr[218]purkmistr: Purgkmistr a konšelé někteří Nového Města pražského s podrychtářem, přijímání kalicha nepřátelé, od obecného lidu a Jana Žižky, krále českého předpověděného čeledína, proto že sou se procesí, kteráž tudy mimo rathauz s velebnou svátostí těla Božího od svatého[219]svatého: So. Štěpána na Rybníčku do kláštera Panny Marie na Písku navracovali sou se, posmívali se a někteří házeli, sou z rathauzu ohavně smetáni a zmordováni. Kdež tehdy král Václav na Novém hradě {blíž Kundratic}marginální přípisek mladší rukou jednu míli od Prahy zdálí[220]dodatečně opraveno na wzdaly – vzdálí s svým dvorem seděl jest. Pro kteroužto věc nepřátelé pravdy u velikém strachu byli sou. Všickni {pak}meziřádkový přípisek mladší rukou osedlí i podruzi Nového Města skrze ty sou připuzeni, kteří jsou konšely zmordovali, aby v odění rychle se při[346]číslo strany edicepravíc, u rathauzu byli pod ztracením hrdla neb vypověděním z města. A protož mnozí, zvlášť rúhači pravdy, nebezpečenství smrti se bojíce, počali z města utíkati. Ale obec Nového Města čtyři[o]čtyři] Kacyrže hajtmany sobě volila až do volení nových konšelův, jimžto pečet a jiná znamení konšelská poručili na rathauze, kdežto ve dne i v noci množství oděnci byl osazen. {Král Václav chtěl Husovy následovníky vypleniti.}marginální přípisek mladší rukou Z toho král Václav náramně se rozhněval a žalostí jsa zbuzen, umyslil jest Viklefovy[221]Viklefovy: Wigleffowy roty[222]roty: rothy, Husovy, zvláště pak kněží vypleniti. Rádce pak královi, kteříž sou přáli přijímání pod obojí spůsobou a učení mistra[223]mistra: M. Husi se přídržujícím[p]přídržujícím] Przidrźigicym[224]Goll: přidržícím, s[q]s] a s