[203r]číslo strany rukopisuplačících, pokání[87]pokání: Pokani za hříchy činících a pod obojí spůsobou vážně přijímajících, zbudil jest nepřátely[88]nepřátely: Neprzáteli podrývající[d]podrývající] Podrywaczyho[89]Goll: podrývací té itemcizojazyčný text[90]nejisté čtení; Goll slovo nemá pravdy, kteřížto nové věci proti tomu skládajíce, pro udušení, utlačení před conciliumcizojazyčný text konstanským lživé žaloby sou činili, že by[91]by: Zeby Viklefova[92]Viklefova: Wigleffova a Husova rota[93]rota: rotha večer, po večeři jsouce spiti, tělo a krev Pána Krista od svých kněží[e]kněží] Knizi přijímali a že by v hrncích svátost krve Kristovy i posvěcovali a že by v flaškách a v lahvicích po domích sem i tam i v pivnicích nosili, ve dne i v noci obojího pohlaví, když by žádal svátosti[94]svátosti: Swatostj, kněží že by jim hotovi byli rozdávati a že by[95]by: Zeby schůzky v kolejích[96]kolejích: Kollegich i jinde v tajných místech [majíce]text doplněný editorem[97]Goll po přijímání té svátosti[98]svátosti: Swatostj velebné mnohé ohyzdnosti a neřády plodili. Tomu lživému obžalování conciliumcizojazyčný text víru přiloživše, uvěřilo jest proti přijímajícím pod obojí spůsobou závistí, nenávistí, skrze strach, proto že[99]že: Proto Zie bez dotázání a povolení toho conciliumcizojazyčný text skutek tak pilný byl při přijímání svatého[100]svatého: So těla Krista Pána a krve jeho svaté pod obojí spůsobou věrných křesťanův, ale aby byl zastaven, zapovědělo jest a za bludné a kacířské býti pravilo jest to conciliumcizojazyčný text konstanské.
Conciliumcizojazyčný text konstanské odsoudilo Čechy za kacíře.
A tak léta Páně 1415, dne 15. měsíce června to conciliumcizojazyčný text potupilo jest všecky tak při[334]číslo strany edicejímající, kteříž by nechtěli přestati od takového přijímání, jakožto kacíře a vyřklo i ustavilo, aby takoví trápeni[101]trápeni: trapenij skrze biskupy, úředlníky[102]úředlníky: Vrzedlniky jejich, byli a vyhledávali ty nepravosti kacířské a aby jim také toho pomocná byla moc světská v královstvích i v krajinách, za důvod a ohradu Písma svatého pokládajíce svou vůli vlastní a moc, že tak jmíti chtějí, a církev římská, aby tak nebylo přijímáno, poněvadž obyčej měl by dáti místo pravdě. Však Čechové, nedbavše vyrčení conciliumcizojazyčný text, proti[103]proti: protij zákonu Božímu i také prvotní církve odporného, netoliko rozumu požívajícím, ale maličkým nemluvňátkům po křtu svatého potvrzení podávali sou. Zvlášť mistr Jakub z Stříbra, svatého Písma bakalář[104]bakalář: Bakkalarž, s jinými kněžími počali sou ohlašovati a skutkem plniti. Pro kteréžto přijímání neb rozdávání v Království českém i v Praze vzšel jest i mezi mistry veliký nepokoj. Nebo někteří mistři pravili bludné býti a k potvrzení křtu svatého nepotřebné. A jiní tomu odporně pro řeč svatého Dionisia i jiných prvotní svaté církve doktorův[f]doktorův] doktory[105]Goll, toho přijímání potvrzujícího spasitedlné býti, pravili a potvrzovali, že všeliká kostelní svátost svátostí těla a krve Boží má dokonána býti a potvrzena. Přijímání pak tak malým jako dospělým a nemluvňátkům[106]nemluvňátkům: Nemluvniatkum, ačkoli protivníci mnohými cestami usilovali rozličnými den ode dne to utlačiti a vniveč[107]vniveč: w niwecz obrátiti, ale možnosti k tomu nemajíc, rozmáhajíc se více a více, rostouc, posilňovali se. Na protivníky pak