Co činiti to a kto
Druhé slušie také již věděti, co činí to a kto. O tom jest písmo i zpievanie takové. Slovo, jenž jest na se tělo přijalo, tociš syn boží, slovem svým připravuje a činí, že chléb bude tělo božie a víno v kalich nalité slovem Kristovým bude krev božie. A tak budeš li otázán, co činí to a kto, řci: Kristus na každej mši řádně slúžené svým slovem činí a připravuje tu slavnú a svatú večeři, a to skrze kněze jakožto svého sluhu. A chceš li věděti, kteráť sú ta slova, mistr Sententiarum takto die, že zpósoba aneb příprava této svátosti, kterúž jest pán bóh na večeři vyřekl, položena jest ve čtení sv. Matěje v šestmezcietmé kapitule: Toť jest tělo mé, a potom: totoť jest krev. A tak již móžeš se vtípiti, coť jest mše. Pakli ješče nevieš aneb vplně nerozumieš, ale slyš toto písmo, kteréž v duchovniem právě napsáno jest. A jestiť sv. Augustina: Mše zvlášče slove a jest těla a krve božie posvěcenie, jiné pak všecko, coť kněz pěje neb žákovstvo zpievá, chvályť božie sú a nebo některé zvláštnie prosby, jakožto za krále anebo knieže zemské neb za biskupa. Z toho již móž člověk rozuměti, že by kněz u oltáře mnoho četl neb zpieval, kdyžť těch slov nedie, žádnéť tu mše nenie, nebť die sv. Augustin: Přistúpí slovo k chlebu a k vínu a bude svátost. Pakli nedie kněz slov, víno vínem a voda vodú ostane. Tuto opět kněz má naučenie vzieti a u veliký pátek se opatřiti, aby sebe a lidu v modloslúženie nezavedl. A totoť se proto píše, nebť kněžie posvěcujíce u veliký čtvrtek svátosti těla božieho takť moho posvěcují, žeť podlé rubriky, tociš písma, kteréžť mají na mšálech, u veliký pátek ani sobě, ani jiným nic neposvěcují, a také v kalichu krve božie neposvěcují. Neb svátost božieho těla, kterúž jest kněz u veliký čtvrtek posvětil a připravil, túž přijímá najprv sám a potom i jiným rozdává. A v kalich klada třetí stránku svátosti těla božieho, nic neřieká, a poňavadž slov nedie, víno vínem a voda vodú v kalichu bude. A kněz, mní li, by z kalicha krev boží pil, mýlíť se a blúdíť, neb nenie krev božie pod