požíváš, již vdy z této řeči vybrati máš, že za kacieřóv Manicheóv bylo přijímanie pod zpósobem jedniem a že sú to proto toliko činili, aby v svej zlosti zevní nebyli. A proto papež Lev je tiemto písmem oznamuje i klne je za svatokrádce a velí se takových vystřéhati a s nimi neobcovati jako s kletými. Z tohoto ze všeho již móžeš rozuměti, komuť jest ta slavná večeře ustavena. Než komuť se co nelíbí, nicť jemu to nevonie.
Proč to
Čtvrté vizme, proč to ustaveno. K tomuť odpoviedá najprvé pán Ježíš a takto die: Ktož jie tělo mé a pie krev mú, tenť ve mně přebývá a já v něm. A také proto, jakož on die: Nebudete li jiesti těla syna člověčieho a krve jeho píti, nebudete mieti života v sobě. A také pro toto, jakož die sv. Tomáš: Ačkolivěk Kristus celý jesti pod zpósobem obým, všakť nedarmo dáván bývá pod zpósobama obýma. Ale jestiť to velmi podobné a lidem velmi užitečné zvláště tělo božie jiesti a krev jeho zvláště píti. Neb jeho těla svatého jedenie jestiť našeho těla na spasenie a krve jeho svaté pitie našie duši na obmytie. Sbor také kněžský a žákovský, proč to ustaveno, takto zpievá: Cožť Kristus jest na večeři činil, aby bylo též činěno, takéť jest mluvil na jeho památku. Byloť by ješče i jiných mnoho dóvodóv k tomuto, ale pro ukrátcenie chceš li mieti na Kristu dosti, cožť jest on řekl a pověděl k tvému i každého člověka spasení. Pro hlúpost sprostných jest hodné také pověděti, slušie li však ten den dělati, čili se toliko s páteří obierati aneb s jinými modlitbami; když by se babky nehněvaly, jednak by odpověd uslyšaly dosti podobnú. Vieme, že baby rády kúzlé, a to jest do nich velmi zlé, žeť po tom stojie. A takť ačť něterdy nábožny bývají, všakť to náboženstvie jinak jednají než jiní lidé; kúdeleť nesmie sliniti ani na zemi plinúti pro náboženstvie, ale počne liť řeči ploštiti a noviny rozprávěti, toť jie neškodí. Babky, múdry, múdry buďte, náboženstvím nekuzlete; bohť jest přikázal, jemu se vdycky modliti, a proto do potu dělati, což na koho slušie. Babky, s pánem Ježíšem často hodujte,