[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<141516171819202122>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[18]číslo strany rukopisu[66]popisek k obrázku: «Narozenie pána Ježíšě z panny»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek shromazdily bohatstvie a Maria sama to všecko nadešla.

Modlil se bohu Gedeon, aby mu znamenie na rúnu dal, ráčil li by skrze ň syny izraelské od nepřátel vysvoboditi. Tehdy naplněnie rúna rosú znamenie bieše vysvobozenie. Počětie Marijino znamenie bylo našeho vykúpenie. Tehdy rúno Gedeonovo jest blahoslavená panna Maria a z toho rúna učinil sobě sukni Kristus, pravá múdrost, jenž se ráčil obléci v sukni našeho tělesenstvie, aby nás oblekl v rúcho věčné radosti. Rúno Gedeonovo přijalo rosu bez zkaženie, Maria počala synem bez tělesného porušenie. Gedeon vydávil rosu a krabku jí[t]] gie naplnil, Maria vydávila syna, jenž vešken svět {rosú}marginální přípisek soudobou rukou své milosti naplnil.

Toto počětie stalo sě jest skrze zvěstovánie Gabrielovo, jenž se znamenalo na panoši Abrahamovu a na Rebecě, dceři Batuelově. Abraham vyslal Eleazara, panoši svého, aby panny ptal, ježto by sě hodila býti choť[67]označení měkkosti koncové souhlásky -nejisté syna jeho. Rebeka pak poslu tomu, an prosí, dala píti, a proto ji synu pána svého chotí býti zvolil. Ale otec nebeský poslal na svět archanjela[68]popisek k obrázku: «Podčiešie Faraonóv viděl jest rév ve sně, ana má tři ratolesti»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek Gabriele, aby synu jeho hledal panny, ježto by hodna byla matkú býti. Nalezl toti Gabriel pannu přeslušnú Mariji, jenž jemu nápoj, točíš zvěstování jeho povolenie dala. Rebeka netolik samému poslu píti dala, ale i jeho velblúdy napojila. Maria tak anjelóm jako lidem studnici věčného života otevřěla. Ó, milý Jezu Kriste, daj nám svú tělesnost tak ctíti, abychmy napojeni byli, studnicě životné na věky zaslúžili býti přijednáni. Amen.

Rozdiel o božiem narození toto

V předniem rozdělení slyšiechom o Kristově počětí, potom slyšmy o jeho člověčiem narození. To narozenie netolik anjelé přijieti žádali, jeliko i otci světí žádáchu, čekáchu i voláchu: „Vypusť beránka tvého, hospodine, panovníka země.[69]Is16,1 Ukaž nám, hospodine, milosrdenstvie tvé a spaseniť budem. A bóhdaj obořil nebesa a sstúpil, aby nás z diábelského vězenie vyňal. Hospodine, nakloň nebesa tvá a sstup k vyproštění našemu, pravici tvé velebnosti ztáhni. Rozpomeň se na stará tvá milosrdenstvie,[70]Ps zavítaj a vynmi nás z moci temnic. Zavítaj, hospodine, ať proroci tvoji věrni

X
t] gie
66popisek k obrázku: «Narozenie pána Ježíšě z panny»
67označení měkkosti koncové souhlásky -nejisté
68popisek k obrázku: «Podčiešie Faraonóv viděl jest rév ve sně, ana má tři ratolesti»
69Is16,1
70Ps
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 15 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).