[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<181920212223242526>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[22]číslo strany rukopisupanenské čistoty utrpenie. Slon starý přijímá barvu črvenú, takež stará {a}marginální přípisek soudobou rukou dlúhá čistota bývá zamúcenie. Zlato v své dráži převyšuje všelikú rudnú lesknutost, mění lásku, jenž jest matka všěch ctností. Maria tehdy nazvána jest stolice slonová pro panenskú čistotu a zlatem oděná pro svrchovanú lásku. A pěkně jest s panenstvím sjednána láska, neb bez lásky před bohem za nic nestojí panenstvie. Neb jakož sě zloděj nebojí sviecě zhašené, takež diábel nebojí se panny, jenžto nemá lásky. Stolicě Šalomúnova nad šest stupňóv byla vzdvižena {a}meziřádkový přípisek soudobou rukou Maria převyšuje blahoslavených šest stavóv, nebo převyšuje stav patriaršský[v]patriaršský] patriarſky, prorocký, apoštolský i také stav mučedlničí, zpovědlničí i panenský. Anebo šest stupňóv stolicě Šalomúnova měla, že po šesti věciech[82]i v druhé slabice nadepsáno tohoto světa Maria se narodila. Dvanádste lvíkuov nad šesti stupněmi stolici okrašlováchu, nebo dvanádste apoštoluov Mariji jako královně nebeskéj posluhováchu. Nebo dvanádste lvíkuov stolici okrašlovali, že dvanádst patriarch, přirozených předkuov Marijiných, bylo. Dva lvy veliká stolicě měla, že Maria dvě dště božích přikázaní v srdci zdržala. Svrchek té stolice bieše okrúhlý, nebo Maria byla bez kútóv hnisných a všěcka čista. Dvě rucě stolici s obú stranú držale, nebo otec a svatý duch od matky synovy nikdy neodstúpili. Toť jest ta stolicě, jižto pravý král Šalomún sobě byl učinil, a ve všěch královstvích světa taká úprava nebieše. Králové pak přišedše vzěli také dary, jakéž takému dietěti zdály by se podobny, a ne jinaké, nebo zlato pro svú ušlechtilost dar jest králový a skrze ten dar ukazovali, že dietě jest král a na ňť to slušie[83]škrtnutý text: . Ale kadidlo obět bieše kněžská a to dietě bieše kněz. A myrra slušala ku pochovávaní mrtvých těl. A to sě mienilo, že chtěl za naše spasenie smrt podstúpiti. Tehdy my mámy obětovati Kristovi zlato pravého milovánie, protože pro naše milovánie podstúpil muku hořkého umučenie, kadidlo nábožné chvály za děkovánie a myrru želenie skrze jeho smrti vzpomínanie. Ó, milostivý Jezu Kriste, daj nám tě milovati a tebe želeti, abychme tě věčně zaslúžili viděti. Amen.

O úvodu Marie a o škříni svědectvie

V dřevniem rozdielu slyšiechom, kterak Kristus od králuov byl čtěn, a potom slyšmy, kterak do chrámu hospodinu byl obětován. Ve čtyřidsátý den po Kristovu narození učinila blahoslavená panna úvodu svého hodovánie. Ale ona nepotřebovala uvozenie, neb byla počala syna bez mužského smiešenie. Než chtěla úvod učiniti, aby obyčej zákonový naplnila, aby přestupnicě zákona nebyla súzena.

Přestupnicě zákona ona nikakež nebyla, neb vše, což zákonného bylo, pilně držala, a protož ona jest skrze zákonnú škříni znamenána, v niež[84]e nadepsáno zavřěna byla všěcka přikázanie zákonná. Nebo v té škříni byle dvě dště kamennéj Mojžiešově, na nichžto psáno bieše desatero božie

X
vpatriaršský] patriarſky
82i v druhé slabice nadepsáno
83škrtnutý text: zlato
84e nadepsáno
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).