[43v]číslo strany rukopisuToto jest bylo Boží zpuosobení, že Buoh ráčil to tak zjednati, aby se to mělo skonati. Nám se zdá zlé víc mnohokrát nětco zlého učiní, jenžto pak Buoh v lepší obrátí stokrát. Neb naše jest myšlení, ale vždy Boží zpusobení.
Léta[156]vynecháno místo pro iniciálu, která zůstala neprovedena Božího tisícého devátého, když to jisté pýchaní Gebhartuovo, biskupa pražského, rozmáhalo se a rostlo pohříchu v něm velmi, Vratislav, král český, chtě se jako pomstiti, kaplana svého někdejšího jménem Necla[157]zkomolený zápis, má být „Vecla“, tak PulkR 33ra biskupem moravským učinil jest. To když jest uslyšel Gebhart, biskup pražský, na cestu do Říma přichystal se, rady i pomoci papežovy prositi chtě, kterak v té věci učiniti by měl. S tím tak úmyslem zdvihl se jest do Uher k králi Vladislavovi, aby s jeho pomocí bezpečně do Říma mohl přijeti, ale z Božím pak zpuosobením, když do toho města, jemužto Strikonia řiekají, přijel, roznemohl se velmi, a tak v malých dnech, když se bolest v něm rozmohla, příbytek života svého tu dokonal jest.
Léta[158]vynecháno místo pro iniciálu, která zůstala neprovedena Božího tisícého devadesátého prvního král Vratislav do Čech se vrátiv, zvěděl ihned, že Gebhart, biskup pražský, umřel jest, a tak pak Kozmu pražským biskupem učiněn byl čtvrtého dne měsíce února. Ale protože císař v lampardských zemiech přebýval toho času, stvrzen jest nemohl tak brzo býti.
O dolejších příbězích krále Vratislava českého
Téhož[159]vynecháno místo pro iniciálu, která zůstala neprovedena léta, jakož napřed král Vratislav uznamenav, že Kunrád, bratr jeho, druhému bratru Otovi, jenž Olomúc a to podkrají držal, více nakládaje a přeje synovi jeho nežli královým dětem a ve všech věcech k jich prospěšenství a přispoření snadně nadstojíše, proněžto Vratislav jal se jest nenáviděti Konráda. A tak s silným vojskem vtrhl jest do Moravy i vyhnal jest Otu a syna jeho Svatopluka a Otíka z toho zboží jich i dal Olomúc a jiná města k tomu také synu svému