[208v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcetakéž dobří jako zlí. A jakž syn boží umučen na svatém kříži, hned nám odmekl nebeské královstvie. A to mámy ukázáno na svatém Štěpánu, že[3496]že: zye jest[3497]jest: gyeſt viděl nebesa otevřiena. Protož svatý Isaiáš nazývá svatý kříž klíčem Davidovým, jenž otvírá nebeské královstvie. A to mámy ukázáno na lotru, jenž jest z bohem ukřižován, jenž jest řěkl: „Pane, zpomeň na mě, když pójdeš do svého královstvie[3498]královstvie: kralowſt.“ A syn boží jemu vece: „Dnes budeš se mnú[3499]mnú: mnv v ráji a nebudú liť tebe chtieti pustiti do rájě, ukaž znamenie kříže[ew]kříže] krzyz. A tak sě sta, když ten lotr přijide k ráji a ukáza kříž anjelu a řka: „Ten mě sem poslal, jenž na kříži dnes umučen.“ A hned jej[3500]jej: gyey anděl pusti do ráje. Protož nám na čele[3501]čele: cziele na křstu svatý kříž činí, aby nás pustili do nebes. Protož nám na čele čele cziele na křstu svatý kříž činí, aby nás pustili do nebes. Protož nám na čele čele cziele na křstu svatý kříž činí, aby nás pustili do nebes. Neb ktož toho znamenie nebude jmieti, nepustí jeho do nebeského královstvie[3502]královstvie: kralowſt. A skrzě to znamenie svatého křížě pozná buoh své křesťánky[3503]křesťánky: krzieſtyanky. A budem k svatým připsáni a odlúčeni od židovstva a přijednáni k bohu a k jeho svatým v nebeském království etc.cizojazyčný text
Od svatého Jana v uoleji vařeného. In oleocizojazyčný text
Parasti in conspectu meo mensam adversus eos, qui tribulant me, inpinguasti in oleo caput meum, et calix meus inebrians, quam preclaruscizojazyčný text[ex]preclarus] ple pclarus est.cizojazyčný text[3504]Ps 22,5 Tato slova píše svatý David v Žaltáři a řka: „Učinils, Hospodine, na mém obezření[ey]obezření] obzyzeny[3505]emendováno na základě latiny stól protiv jim, ješto mě smucují. Zmazals v uoleji mú hlavu [b]označení sloupcea kalich mój zápojný jak přěkrásný jest[3506]jest: gyeſt.“ Jakož kolivěk svatý Jan evanjelista[3507]evanjelista: ewn boží neumieral, že jest s tělem i s[3508]s: z duší v nebesiech, však[3509]však: wſſyak jest jměl trojé mučenie pro jméno božie, ješto sě v těchto sloviech znamenává. Prvé skrze stuol znamenává sě jeho umučení. Když svatý Jan kázáše[3510]kázáše: kazaſſye vieru křesťanskú a velmi ji plodieše[3511]plodieše: plodyeſſye, tehdy Domicián, římský ciesař povolav jeho, káza jemu, aby téj věci ostal a viece ji nekázal. A když nerodi ostati kázaní svatý Jan, tehdy císař káza jej[3512]jej: gyey vyvésti na jeden ostrov, jemuž diechu Pathmos, aby tam hladem umřěl. To bylo jeho prvé umučenie, že byl vyvržen svatý Jan od lidí na púšti a z svého biskupstvie na vězení a zboží na chudobu. A tu jej syn boží utěšil, že jemu své tajenstvie zjevil a na tom ostrově napsal božie tajemstvie. A toho léta božiem přepuštěním by ten ciesař zabit a svatý Jan z toho ostrova vyňat a s velikú čstí od lidí přijat[3513]přijat: przyyat. Druhé mučenie jměl svatý Jan, že byl v uoleji vařen, jako dnes v Římě před latinskú branú. Když ten císař Domicián chtieše[3514]chtieše: chtyeſſie jej od boha odvrátiti a pro velikú milost nechtieše jeho zahubiti, i káza jej [u]text doplněný editorem vrúcí olej v kád vsaditi, an boží mocí vynide z něho beze všie bolesti, jako by v lázně poseděl[3515]poseděl: poſſyedyel. A tak jest jměl utěšenie od boha v tom mučení, že jemu ničs neuškodilo. A to sě míní, ješto[ez]ješto] gyeſto die „zmazals v uoleji mú hlavu“.
Třetie[3516]Třetie: Trzyetye mučení jměl svatý Jan, ješto vypil jědu čieši,