odě[201r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcenie, abychte mohli státi lsti diábelské.“ V těch sloviech připravuje[3244]připravuje: przyp(ra)wgie svatý Pavel božie rytieře ku boji[3245]boji: boy a řka: „Oblecte sě u božie oděnie“, točiž v dobré skutky. Druhé vystřiehá jě, aby sě neubezpečovali, že mají protiv sobě své nepřátely. A protož že svatý Jiří byl rytieř boží a pán veliký a knieže, maje své rytierstvo, dobře jest těch slóv uposlúchal. Najprvé, že sě jest oblekl v dobré rúcho. Druhé, že své nepřátely přemohl.
O prvém máme znamenati, že svatý Jiří měl čtvero oděnie, točiž ščít, meč a pancieř a helm, skroze něž sě znamenává čtvero oděnie duchovnie, točiž viera, naděje, milost a dobré skutky. Najprvé měl jest vieru, kteráž jest jako ščít, ješto brání srdce člověčieho. Jakož sě čte o nem, když svatý Jiří uzře, ano diábel svú[3246]svú: ſſw lstí oslepil srdce lidská, takže sě modléchu[3247]modléchu: modlyechu modlám pohanským a diáblóm pekelným, vystúpiv i zvola a řka: „Ti všichni bohové pohanští jsú diáblové, ale já věřím u buoh, jenž jest učinil vešken svět a v nebi přebývá.“ Tu jest měl ščít a pukléř pravéj viery. Druhé měl naději, kteráž jest jako helm, že brání dušě lidské. Jakož sě čte o něm, když křesťany velmě hubiechu a mnozí křesťané pro muky boha ostávachu, tehdy svatý Jiří dáváše[3248]dáváše: dawaſſye jim dobrú naději[3249]naději: nadyey a u vieře jich potvrzováše[3250]potvrzováše: potwrzowaſſye. Třetie měl milost, kteráž jest jako meč, nebo jest měl milost ku bohu i k lidem, že miloval boha ze všeho srdce a svého bližnieho jako sám sě a tu sě milostí bránil svým nepřátelóm, že když uzřel, ano křesťany hubie, dal sě sám na muky pro buoh. Čtvrté [b]označení sloupceměl dobré skutky jako tvrdý pancieř, že své všechno sbožie pro buoh rozdal a u boží sě službu poddal a pro vieru bojoval a křesťanóv bránil. Neb jako pancieř těla brání, takéž dobří skutkové duši od diábla vyprostí. Jakož praví svatý Pavel a řka: „Oblecme sě v oděnie světlé, ať by nám dušě bránilo a ji okrášlilo.“ Protož příkladem svatého Jiří odějme sě v to čtvero oděnie, skroze něž bychom dobyli a obdrželi nebeské královstvie[3251]královstvie: kralouſt, jako synové Danielovi, připravivše[3252]připravivše: przyp(ra)wywſſye sě v dobré oděnie, dobyli sobě země rozkošné, takéž my dobývajme sobě bydla nebeského.
O druhém máme znamenati, že svatý Jiří trojé své nepřátely přemohl, točiž diábla a tento svět a své tělo. Jakož sě čte o nem, že jednoho velikého draka, točiž san, zabil, jenž u vodě přebýváše[3253]přebýváše: przebywaſſye a plamenem z úst povětřie kazieše[3254]kazieše: kazyeſye a lidi jedieše[3255]jedieše: gedyeſſye. Takéž diábel, jenž u vodě pekelnéj přebývá, točiž v nečistých lidech, a chtě dušě lidské ztopiti u pekle. Jakož sě čte v Tajnići[3256]Tajnići: taynyty, že svatý Jan viděl, ano had pustil vodu z svých úst po jednéj ženě jako najvěcší řěku, aby ji přitáhl k sobě. Skroze toho hada znamenává sě diábel, jenž Evu přelstil, pustiv vodu z svých úst, točiž dav jie zlú radu, aby ji přitáhl k hřiechu a pohrúzil v horúćiem[3257]horúćiem: horutyem pekle. Toho hada přemohl jest svatý Jiří trojiem kopím[3258]kopím: kopyem. Najprvé kopím[3259]kopím: kopyem nábožné modlitvy, že sě bohu poručil. Druhé kopím[3260]kopím: kopyem božích múk, že sě svatým křížem požehnal. Třetie kopím[3261]kopím: kopyem slitovánie, že pro jednu pannu s tú saní