[200r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcevěc chtě mieti od nás. Najprvé chtě, abychme jemu snažně slúžili. Jakož praví svatý David a řka: „Kdož chodí na čisté cesće[3214]cesće: czeſcze, ten móž bezpečně bohu slúžiti.“
Druhé, aby byl dobře oděn v rúcho dobrých čstností. Jakož praví sám buoh k Mojžiešovi a řka: „Učiň dobré a krásné rúcho Aaronovi biskupovi, v němž by mi čistě slúžil.“ Takéž každý člověk, kterýž chtě bohu slúžiti, musíť sě obléci v dobré a v krásné rúcho všech ctností a všie čistoty naplněné. Nebo jakož rúcho dobře okrášlí člověka, takéž ctnosti osvietie duši, a čímž má kto lepší rúcho na sobě, tiem jej lidé lépe čstie a v čest mají. Takéž čím kto má lepšie čstnosti, tiem viece bude učstěn od boha i ode všech svatých. Neb jakož před krále Asvera nesměl ižádný jíti ve zlém rúšě, an byl král pohanský a smrtedlný[3215]smrtedlný: ſſmrtedlnyg. I ovšem před krále nebeského nelze ižádnému jíti ve zlých skutciech, jedno s dobrými skutky a ctnostmi. Protož připrav sě etc.cizojazyčný text
Třetie, aby byl múdrý na službě, aby byla jeho služba míla a vzácna králi, jenž by uměl penieze a zbožie zpósobovati, aby jednoho dne sto hřiven neutratil bez potřeby. Takéž každý člověk má bohu slúžiti múdře, aby nám toho odplatil[3216]na tomto místě je opět zapsáno toho, není přeškrtnuto ani podtečkováno král nebeský a dal nám všem hřiechóm odpuščenie a potom dušem spasenie.
Čtvrté chtě buoh, abychom jemu snažně slúžili a bez přestánie po vše časy. Tiem čtverým obyčejem slúžil bohu svatý Ambrož, a protož sám buoh řekl o nem a řka: „Toť mój sluha“ etc.cizojazyčný text Nebo svatý Ambrož najprvé slúžil bohu v čistotě do svéj smrti, že ižádné poskvrny neměl na svém těle, ale byl [b]označení sloupcevždy čistý[3217]čistý: cziſtyg jako panna.
Druhé slúžil jest bohu milému múdře, že sa biskupem čsož měl zbožie, toho neskryl ani nečstně ztrávil a utratil, ale vše chudým rozdal a učinil sobě poklad v nebesiech, kteréhož zlodějie nevykopají ani ukradnú.
Třetie, že byl dobře oděn v dobré rúcho, točiž okrášlen v dobré skutky a dobrými skutky osvětěn[el]osvětěn] aſſwyetyen. Jakož sě čte o nem, když bieše biskupem učiněn, vždy sě postil na každý den kromě neděle a vždy na modlitvách klečal ve dne i v noci, a již chtě umřieti, však nemohl modlitev ostati, že s svým kaplanem hodiny řiekal toho dne, kteréhož měl sníti s tohoto světa. Opět byl oděn velikú milostí, že když sě jemu kdo zpoviedal některého velikého hřiechu, tehda hned svatý Ambrož zaplakáše[3218]zaplakáše: zaplakaſſye a toho k srdečnému pláči a k skrušení připravováše.
Čtvrté slúžil bohu ustavičně až do svéj smrti, nebo když ležieše[3219]ležieše: lezieſſye na smrtedlné posteli, tehdy páni a jeho přietelé přišedše[3220]přišedše: przyſſedſſye, počechu prositi jeho, aby sobě prosil u boha zdravie, aby mohl déle živ býti. A svatý Ambrož jim odpovědě a řka: „Když sem přebýval mezi vámi, až mě ješte za to hanba, že u velikém dóstojenství jsa, nezaslúžil sem bohu, abych svú[3221]svú: ſw krev prolil ve jmě boha.“ A protože jest slúžil bohu tak snažně, proto jest povýšen zde i na onom svěće[3222]svěće: ſſwiecze.
Najprvé byl zde povýšen na svěće[3223]svěće: ſſwieczye samým bohem na biskupstvie. Jakož sě čte o nem, když mediolánský biskup bieše[3224]bieše: bieſſye umřel, tehdy chtiechu jiného biskupa voliti i nemožechu sě smluviti. Tehdy svatý Ambrož při[200v]číslo strany rukopisujide