při[200v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcejide k nim a chtě jě smluviti. Tehdy dietě jedno malitké duchem svatým promluvi i poče volati a řka: „Nezvolujte ižádného jiného než svatého Ambrožě[3225]Ambrožě: Ambroſſye.“ Uzřevše[3226]Uzřevše: wzrzewſſye ten div veliký[3227]veliký: welikyg i učinichu jej biskupem. An chtě toho biskupstvie prázden býti, káza sobě pojieti obecné ženy, aby jej ssadili s biskupstvie. Tehdy lidé zvolachu a řkúce: „Ten tvój hřiech buď na ny, musíš vždy naším biskupem býti.“ Opět byl povýšen anjelem božím, jakož sě čte o nem, že jeden kacieř, veliký mistr, jehož nemohl ižádný křesťan přemoći[3228]přemoći: przemoty na hádaní ani na vieru obrátiti, přišed na kázanie, ano káže svatý Ambrož, i poče poslúchati a chtě jej na něčem polapiti. A vzhléd na svatého Ambrože i uzře anjela u jeho ucha, an jemu praví božie slova. A hned ten kaćieř[3229]kaćieř: katyerz obráti sě na křesťanskú vieru, kteříž jie dřéve nenávidieše[3230]nenávidieše: nenawidieſſye. Opět byl povýšen skrze črta. Jakož sě čte, že jeden člověk přijide do Mediolána, v němž bieše[3231]bieše: byeſſye zlý duch, a jakž svatého Ambrože uzře, hned zvola črt a vystúpi z neho. A když ten člověk z města pojide, tehdy opět zlý duch vráti sě k nemu, an jeho otáza a řka: „Pročs byl v městě ze mne vystúpil?“ Tehda zlý duch jemu vece: „Proto, neb sem sě bál svatého Ambrožě a pro jeho svatost nemohl sem u městě ostati ani tam býti.“ Opět byl povýšen od svatého ducha. O tom sě čte, když svatý Ambrož bieše[3232]bieše: byeſſye v nemoci a řiekáše[3233]řiekáše: rzyekaſſye hodiny s svým písařem, tehdy svatý duch v ohnivéj tváři v jeho usta vstúpi a ukáza jemu skonánie [b]označení sloupcea den, kterého má snieti a umřieti. A když jeho bratřie a kaplanové okolo neho sediechu a jeho smrti čekáchu, an jim vece a řka: „I čso tu nade mnú sedíte, všakť ješče neumru, ažť jeliž na Veliku noc bude, neboť mi jest tak svatý duch pověděl.“ A tak sě jest vše stalo, jakož jest on řekl. A tak jest byl povýšen na tomto svěće[3234]svěće: ſſwyeczye.
O druhém znamenajte, že jest také povýšen na onom světě trojí[3235]trojí: troy věcí. Najprvé miestem vysokým, točiž nebem. Jakož sě čte o nem, když bieše[3236]bieše: byeſſie skonal, tehdy uzřechu bratřie jeho duši, ana jde na nebesa. A toho miesta zaslúžil jest skroze svú čistotu. Jakož praví svatý David a řka: „Čistý a spravedlivý vzende na vysokú horu božie“, točiž do nebes. Druhé jest povýšen súdem a vysokým úřadem, že bude súditi s bohem vešken svět. A protož sú viděli jeho duši na stolići[3237]stolići: ſtolity v nebesiech. Jakož syn boží řekl a řka[em]řka] rka: „Kto mne následujete na tomto světě,[3238]na tomto místě omylem zapsáno a nepřeškrtnuto slovo ſedete súdieće[3239]súdieće: ſſudyetye živé i mrtvé. Třetie byl povýšen odplatú nebeskú. Jakož sě čte o nem, když na Veliku noc nesiechu tělo jeho[en]jeho] geh svaté do kostela, tehdy mládenci a dietky, ješto toho dne křščeni biechu, zvolachu ku bohu a uzřechu světlú hvězdu nad jeho tělem, a ta hvězda ničs jiného nebyla, než sám buoh, jenž duši jeho vzal do nebeského[3240]nebeského: nebeſ královstvie[3241]královstvie: kralo. Jehož mně etc.cizojazyčný text
De sancto Georgio etc.cizojazyčný text
Induite vos armaturamcizojazyčný text[eo]armaturam] armatura Dei, ut possitis stare adversus insidias diaboli etc.cizojazyčný text[3242]E 6,11 Tato slova píše svatý Pavel převěděv, že božie sluhy budú jmieti mnoho protivenstvie na tomto světě a řka, chtě, aby sě připravili jako udatní rytieřie ku boji[3243]boji: boy protiv svým nepřátelóm, i vece a řka: „Oblecte sě u božie odě[201r]číslo strany rukopisunie,