[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[152r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcesedmi smrtedlných hřiechuo, kteří tito jsú: pýcha, závist, lenost, lakomstvie, hněv, lakota, točiž obžerstvie, těch jest sedm panoší diáblových jímati duše lidské. O těch sě čte v Králevých knihách, že král Saul poslal své špehaře, aby Davida popadli. David sě miení silný, jako by řekl „silný“, a znamenává křesťana, kteréhož Saul, točiž diábel, přípravú[1347]přípravú: przyp(ra)w svých špehařuo, točiž sedm smrtedlných hřiechuo, usiluje[1348]usiluje: vſylugye a velí jieti. Druhé diábel jímá dušě v smilstvě kochánie, když koli věrný člověk bude pokušován od diábla a skrze zlé duchy, a doňovadž nepovolí a nekochá sě v těch hřiešiech, dotud nebude jat. A jakž povolí a v kochánie sě udeří, inhed jat bude v ruce diábelské. A protož svatý Dobeš napomíná nás a řka: „Po vše své dni měj boha na paměti a varuj sě, aby hřiechu nepovolil.“ Třetie diábel svieže duše skrze hřiechuo dopuščenie, nebo hřiechové sú okovy dušě a řetězi diábelští, jimiž hřiešné vieže. Čtvrté črt hřiešného vsadí v žalář skrze hřiechuo obyčej, nebo čímž se hřiech viece plodí, tiem sě hřiešní[1349]hřiešní: hrſny tvrdie, hřiešní držie pod diábelskú moćí[1350]moćí: moty. Páté črt stíná hřiešného skrze zúfanie. Když hřiešník, znamenajě množstvie svých hřiechuov i zúfá, nechtě sě káti ani jich ostati ani bohu dosti za ně učiniti. Jakož praví múdrý Šalomún: „Když příde hřiešný[1351]hřiešný: hrzyeſnyg u pozorování svých hřiechuov, hned zúfá a potupí sě jako Kain[1352]Kain: kaym svého bratra zabiv, nechtěl sě bohu pokořiti a řka: Věcší má zlost, než tvá milost.“ Takéž sě čte uo Herodovi, že král Herod, jev skrze zemi bratra svého Filipa, smluvil sě s jeho ženú, aby hned, jakž by sě vrátil, zahnal od sebe svú[1353]svú: ſw králevnu a pojal ženu Filipovu; a tak učini. A uzřev to svatý Jan, křstitel boží, poče krále Heroda tresktati a řka: „Vrať ženu bratru svému [b]označení sloupceFilipovi.“ Herod sě velmi svatého Jana bojieše[1354]bojieše: bogieſye, vida jej, člověka spravedlivého a svatého, i ostřieháše[1355]ostřieháše: oſtrzyehaſye sě jeho a poslúchajě jeho, mnoho činieše[1356]činieše: czynyeſye poslušenstvie. A rád jeho poslúcháše[1357]poslúcháše: poſluchaſſye, avšak téj ženy nápravú káza jej jieti a v žalář vsaditi. A tu zamysliv sobě hody i káza jej stieti. Potom ten jistý král Herod jat byl a na púšč vyveden a tam hladem umořen. A ta jistá žena Herodova hlavu[1358]hlavu: hlaw svatého Jana v rukú držéći[1359]držéći: drzety i lajieše[1360]lajieše: lagyeſye jie a řkúći[1361]řkúći: rzkuty: „Mluviž, čsos dřéve mluvila.“ Tehdy ta hlava božím přepuščením podu jie mezi oči, až hned zdeše[1362]zdeše: zdeſſye a jejie dsi[1363]dsi: dſſy sě propade. A pak již všech tré jsú [v]text doplněný editorem horúćiem[1364]horúćiem: horutyem pekle. Poprosme krále nebeského a svatého Jana, aby nás uchoval toho vězenie diábelského a ostřiehl nás ode všeho zlého a dovedl našě dušě do králevstvie nebeského, jehož etc.cizojazyčný text

Felicis et Adaucticizojazyčný text

Iusti epulentur, et exultent in conspectu Dei, et delectentur in leticia etc.cizojazyčný text[1365]Ps 67,4 Tato slova píše svatý David v Žaltáři, a ta sě tak vykládají: „Spravedlní budú sě radovati a kochati na božím obezření.“ V těch sloviech sě znamenává trojie radost, již sú měli svatí, Sčastný[1366]Sčastný: ſczaſtnyg a Sbožný[1367]Sbožný: ſboznyg, od boha.

Prvé veselé duchovnie. Druhé radost srdečnú jsú měli, že jsú byli velikéj moci, že sú pohanstvu[1368]pohanstvu: pohanſtw kázali a jě divy velikými na vieru obraťovali[1369]obraťovali: obratyowaly a mnoho jich křstili, slepé osvěcujíće[1370]osvěcujíće: oſſwieczugytye, nemocné uzdravujíće[1371]uzdravujíće: wzdrawgytye, mrtvé vzkřišujíće[1372]vzkřišujíće: wzkrzyſugytye, chudé obohacujíce. Jakož sě čte, když diesta ráno na poklonu, tehda jedna vdova, majíc čtvero dietek, poče jich prositi, aby ji ráčili něčím obdařiti a řkúci: „Nemám s dietkami kusa chleba na svém bydle.“ Tehdy svatý Sčastný jie vece: „Ženo, di domuo s dietkami, nalezneš dosti.“ A když ona domuo přijide, naleze svój domek pln všeho do[152v]číslo strany rukopisubrého

X
1347přípravú: przyp(ra)w
1348usiluje: vſylugye
1349hřiešní: hrſny
1350moćí: moty
1351hřiešný: hrzyeſnyg
1352Kain: kaym
1353svú: ſw
1354bojieše: bogieſye
1355ostřieháše: oſtrzyehaſye
1356činieše: czynyeſye
1357poslúcháše: poſluchaſſye
1358hlavu: hlaw
1359držéći: drzety
1360lajieše: lagyeſye
1361řkúći: rzkuty
1362zdeše: zdeſſye
1363dsi: dſſy
1364horúćiem: horutyem
1366Sčastný: ſczaſtnyg
1367Sbožný: ſboznyg
1368pohanstvu: pohanſtw
1369obraťovali: obratyowaly
1370osvěcujíće: oſſwieczugytye
1371uzdravujíće: wzdrawgytye
1372vzkřišujíće: wzkrzyſugytye
1365Ps 67,4
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).