[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[136v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcemáme ukázáno na oněch pěti pannách na nemúdrých, ješto bez olejě přišedše[601]přišedše: przyſedſye a sviece zhasivše[602]zhasivše: zhaſſyeſye, počechu tlúci v ráj, a buoh jim vece: „Neznám vás, nebo ste neměly olejě milosrdenstvie, byšte boha milovaly ze všeho[603]všeho: wſyeho srdce.“ Ale svatý Jan a svatý Pavel milovásta ten žádný[604]žádný: zadnyg olej, takže jsta milovala boha nade všeckno. Druhú milost měla sta k svým bližním, že jsú chudé milovali, pracným pomáhali, lačné krmili, nahé odievali, a to jest druhý olej ozimní, ješto sta těto dvě olivě z sebe dávale. Jakož sě čte o nich, že jsta byla dva mocná římská páni a veliká šlechtiće[605]šlechtiće: ſlechtytye a prvá na ćiesařovu[606]ćiesařovu: tyeſſarzow dvoru, a ta velmě plodiesta viera křesťanskú. A když Galigant, bratr římský[607]římský: rzymſkyg, bieše[608]bieše: byeſye pobit v boji, i ona jemu vecesta: „Pokřsti sě a slib vieru držeti a budeš lepší vítěz, nežs kdy dřéve byl.“ A tu jej na vieru obrátista, že sě pokoři se všemi přáteli i jěde na pohany a káza před sebú veliký kříž nésti i pobi vše[609]vše: wſſye pohanstvo znamením svatého křížě. A tak jsta tato svatá buoží vieru plodila[ad]plodila] p(ro)lodyla a pohanskú tupila a velikú milost ku bohu měla, a proto sta k uolivám přirovnána.

Druhé jě přirovnává k sviecnu pro dvojí věc. Prvé, jakož sviecen kostel osvěcuje a okrášluje[610]okrášluje: okraſſlugye, takéž sta ona svatú cierkev a boží kostel svým zbožím[611]na tomto místě zapsáno slovo a, neškrtnuto okrášlovala a připravovala. Druhé, jakož sviecen drží svieći[612]svieći: ſwyety na sobě a kostel osvěcuje[613]osvěcuje: oſſwyeczugye, takéž ona držala sta božie vieru a zákon na sobě a božie přikázanie, jímž sta svietila a osvěcovala vieru křesťanskú a již sta v nebesiech a svietíta před bohem, naplněna súc všie radostí. Prosme jich, ať nás ráčie svú[614]svú: ſw milostí osvietiti zde i na onom světě.

O druhém máme znamenati, že sú měli na sobě trojie duostojenstvie před bohem i před lidmi. Prvé jsú měli čistotu, a ta jest velikého duostojenstvie před bohem a před lidmi, že jsta oba přebývala [b]označení sloupcev čistotě na těle i na duši, nebo[ae]nebo] Nobo nečistí sú nedóstojní slúžiti před bohem. Jakož pověděl buoh v Starém zákoně Mojžiešovi a řka: „Kaž Aaronovi a jeho synóm, ať mě tstie a slúžie, ať by byli dóstojni přede mnú státi.“ Takéž kto chtie bohu slúžiti, musí v ćistotě[615]ćistotě: tyſtotye přebývati.

Druhé sú měli pravú[616]pravú: p(ra)w vieru k bohu, pro niž sú byli dóstojni božie milosti. Jakož die svatý Pavel: „Pravá viera duostojny ny učinila, bez niež sě nemóžem bohu líbiti.“ A tu jsta ukázala svými dobrými skutky, neb ktož věří u buoh, a nečiní dobře, ten má mrtvú[617]mrtvú: mrtw a zlú vieru. Ale ona sta měla živú[618]živú: zyw a pravú[619]pravú: p(ra)w vieru. Jakož sě čte o nich, když zvolichu na ćiesaře[620]ćiesaře: tyeſarze Juliána křesťana, protože jim slíbil křesťany hubiti a pohany ploditi, tehdy ten ćiesař[621]ćiesař: tyeſarz Julián obrátiv sě na pohanskú vieru, poče velímě křesťany hubiti. A svatý Jan a svatý Pavel nerodista jemu slúžiti, protože sě pohanské viery přijal, i počesta křesťanuo brániti a je velímě ploditi a své zbožie všeckno rozdávati. Tehdy ćiesař[622]ćiesař: tyeſarz zavolav jich k sobě, vece jim: „Služta mi, jakož sta jinému ćiesaři[623]ćiesaři: tyeſarzy slúžila, a učiním vás najmocnějšie na svém dvoru.“ I ona odpověděsta: „Ćiesaři[624]Ćiesaři: tyeſſarzy, donids byl křesťanem, dotud sva tobě ráda slúžila, ale kdyžs pohanem, věrú křesťanskú nechtěvať tobě slúžiti, ale králi nebeskému.“ I ćiesař[625]ćiesař: tyeſſarz jima vece: „Mějta sobě rok za deset dní a v těch sě dobře rozmyslete a učiňta mé kázanie a ostaňta boha ukřižovaného, jakož sem já jeho ostal. Pakli toho neučiníta, nečstnú smrtí sejndeta.“ Ana jemu vecesta: „Nechať jest již těch deset dní, učiň hned, čsož chtěš potom učiniti, neb nechtěm svéj viery proměniti.“ I ćiesař[626]ćiesař: tyeſarz vece: „I zda mníta, byť vás křesťané čstili, bychť já vás neučinil mučedlníky, učinímť vás, jehož sě nenadějete.“ Ana jidesta a bohu sě těch deset dní modlista a zbožie své chudým rozdasta

X
601přišedše: przyſedſye
602zhasivše: zhaſſyeſye
603všeho: wſyeho
604žádný: zadnyg
605šlechtiće: ſlechtytye
606ćiesařovu: tyeſſarzow
607římský: rzymſkyg
608bieše: byeſye
609vše: wſſye
adplodila] p(ro)lodyla
610okrášluje: okraſſlugye
612svieći: ſwyety
613osvěcuje: oſſwyeczugye
614svú: ſw
aenebo] Nobo
615ćistotě: tyſtotye
616pravú: p(ra)w
617mrtvú: mrtw
618živú: zyw
619pravú: p(ra)w
620ćiesaře: tyeſarze
621ćiesař: tyeſarz
622ćiesař: tyeſarz
623ćiesaři: tyeſarzy
624Ćiesaři: tyeſſarzy
625ćiesař: tyeſſarz
626ćiesař: tyeſarz
611na tomto místě zapsáno slovo a, neškrtnuto
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 19 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).