[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[138r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcestieti. Tehdy svatý Pavel vza odpuščenie od svatého Petra a řka: „Pokoj buď tobě, základi[691]hapax legomenon viery křesťanskéj a pastáři všech božích ovec.“ I svatý Petr vece svatému Pavlu: „Di u pokoji, kazateli lidský a vuodce spravedlných.“ A tak svatého Petra ukřižovachu, doluo hlavú pověsivše[692]pověsivše: powyeſywſye, a svatému Pavlu hlavu stiechu. Tehda ti, ješto tu stáchu, uzřechu anjely tu stojiece a korunu[af]korunu] borunu z kvietí, z ruožě a lilie[693]původně zapsáno lylyy, možná je tedy též interpretace z ruoží a lilií, držiece a jich dušě korunujíce. A svatý Dionýz, svatého Pavla učedlník, uzře jě, ana deta do města, za ruce sě držiece a v světlém rúšě a v korunách připravená. A tak jest ukázána svatost svatého Petra. Prosmy etc.cizojazyčný text

O druhém znamenajte, že veliká ščedrost božie byla na svatém Petru, že toho, jenž jeho třikrát zapřel, učinil veliké knieže všeho[ag]všeho] wſſyeho světa. A tu jest trojí[694]trojí: troy ščedrost ukázal, že jemu dal moc, múdrost a dobrotu, neb moc jeho ukazují divové, kteréž jest činil. Jakož sě čte o něm, že když svatý Petr jide po městu, tu všechny nemocné kladiechu po městu a po ulicéch. A kdež jedno jeho stien zašel nemocného, inhed byl každý uzdraven. Prosmy jeho, ať nás ráčí uzdraviti. Opět svatý Petr chodil jest po moři a po vodě jako po sušě. Také jest mrtvé křiesil. Jakož sě čte o něm, když bieše[695]bieše: byeſye poslal svatý Petr svá dva učedlníky do jedné vlasti, aby kázali božie vieru, tehda jeden z nich umře, i vráti sě druhý k svatému Petru i povědě to jemu. Tehdy svatý Petr da jemu huol, aby položil na mrtvého. A on přišed tam, položi tu huol naň. An hned z mrtvých vsta, jenž čtyřidćeti[696]čtyřidćeti: Cztyrzydtyety dní ležal byl v hrobě. Opět sě čte o něm, že jedna žena ménem Tabita bieše[697]bieše: byeſſye umřela, a ta bieše[698]bieše: bieſie plna dobrých skutkuo, že svým statkem chudé krmieše[699]krmieše: krmyeſye a odieváše[700]odieváše: odyewaſſye. Tehdy poslachu k svatému Petru, by ráčil k nim přijíti, a když přijide, prosbú chudých slitovav sě, poprosi boha za ni, i by zdráva. Opět jemu dal buoh múdrost, kterúž múdrostí jest viece než tři tisíće[701]tisíće: tyſſytye lidí obrátil na pravú[702]pravú: p(ra)w vieru božie, a to jest ukázal na svatém kázaní. Opět jeho [b]označení sloupcemúdrost zjevila sě na tom, když Ananiáš s svú[703]svú: ſw ženú, s Afrú, prodal dědinu, polovici peněz přinesl před apoštoly a na tom jich zkušujě a polovići[704]polovići: polowyty sobě schoval. Tehdy svatý Petr zvěděv to svatým duchem, vece jemu: „Proč klamáš buohem, však nebylo těch peněz bezděky dáti, mohls jě[705]: ſye radějie všechny sobě mieti.“ Hned ten zlý Ananiáš letěv anebo pad i zdeše[706]zdeše: zdeſſye. Proto svatý Petr jest nazván Šalomónem, neb svú múdrostí přemudroval mudromily a mistry všeho[707]všeho: wſyeho světa. Prosmy etc.cizojazyčný text

O třetiem máme znamenati, že veliký[708]veliký: welykyg dar dal jemu syn boží, točiž klíče nebeského králevstvie. Ó, zajisté veliký jest to dar, že král nebeský neřekl „dámť klíče od pivnice nebo od komory“, ale řekl „dámť klíče ode všeho mého domu, aby zavřel a otevřel, komu chtěš, nebeské králevstvie“. O tom znamenajte, že král nebeský otvierá králevstvie nebeské pateru lidu. Prvé dietkám, kteříž v svatém křtu sejndú. A to na znamenie, ktyž svatý Jan křstil jest syna božieho, tehdy sě byla nad ním nebesa otevřela. Druhé chudým, ješto kteříž mohúc dosti mieti, i vzdadie a rozdadie to chudým pro buoh jako svatý Martin, a proto sú sě jemu nebesa otevřela. Třetie božím mučedlníkóm, jakož ktyž svatý Ščepán byl kamenován, viděl nebesa otevřiena. Čtvrté v čistotě přebývajíćím[709]přebývajíćím: przebywagytym, jako svatému Janu evanjelistě, jenž jest viděl nebesa otevřiena a božie tajenstvie napsal. Páté kajíćím[710]kajíćím: kagytym, kteříž sě chtie k bohu obrátiti. To máme ukázáno, jenž na svém obrácení byl vschopen do nebes. Hledajž, člověče, si li ty z těch lidí jeden, tehdať svatý Petr otevře králevstvie nebeské. Prosme jeho, ať nám dnešní den otemkne nebe, točiž boží milost, a potom našim dušem nebeské etc.cizojazyčný text

Pauli apostolicizojazyčný text[711]na marginu zapsáno mladší rukou: S. Pawła

Dedi te in lucem gentium etc.cizojazyčný text[712]Is 49,6 Tato slova píše svatý Isaiáš, a ta jest pověděl

X
692pověsivše: powyeſywſye
afkorunu] borunu
agvšeho] wſſyeho
694trojí: troy
695bieše: byeſye
696čtyřidćeti: Cztyrzydtyety
697bieše: byeſſye
698bieše: bieſie
699krmieše: krmyeſye
700odieváše: odyewaſſye
701tisíće: tyſſytye
702pravú: p(ra)w
703svú: ſw
704polovići: polowyty
705: ſye
706zdeše: zdeſſye
707všeho: wſyeho
708veliký: welykyg
709přebývajíćím: przebywagytym
710kajíćím: kagytym
691hapax legomenon
693původně zapsáno lylyy, možná je tedy též interpretace z ruoží a lilií
711na marginu zapsáno mladší rukou: S. Pawła
712Is 49,6
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).