[135r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupceznamenajte, že jich jest radost věčná pro trojí[520]trojí: troy věc. Prvé miestem, druhé lidem, třetie[521]třetie: Trſſyetye panstvím. Prvé jich radost jest věčná, že sú na věčném miestě, ješto nikdy nezhyne ani sě kdy s koná, ale věčně bude. Druhé bydlem, že jich dušě budú v nebeskéj radosti, a ta nikdy nezhyne. A ta radost jest beze všie zlosti i beze všie tesknosti. Třetie jich radost jest věčná panstvím, neb jich pán, král nebeský, jest věčný bez počátka, jenž vida těchto svatých deset tisíc rytieřuo vítězstvie, pojal jě k sobě a pasoval jě druhé a dal jim věčnú korunu a odplatu v nebesiech, protože jsú proň bojovali na zemi, že sú svítězili na tomto světě nad svým tělem i nad zlým duchem. Jakož praví svatý Jan v Tajnići[522]Tajnići: taynyty: „Ktož svítězí nad svými nepřáteli zde na světě, toho buoh obraduje[523]obraduje: obradugye v nebesiech.“ A protože sú tito svatí rytieřové svítězili, vzali jsú věčnú radost v nebeském králevství[524]králevství: kralewſtwye. Jehož mně i vám dopomáhaj[525]dopomáhaj: dopo etc.cizojazyčný text
Iohannis Babtistecizojazyčný text[526]na marginu zapsáno mladší rukou: S. Jana chrzciciela
Elizabet uxor tua pariet tibi filium, et vocabis nomen eius Iohannes, et Spiritu sancto replebitur adhuc ex utero matris suae, et multi in nativitate euis gaudebunt etc.cizojazyčný text[527]L 1,13 Tato slova píše[528]píše: pyſye svatý Lukáš v dnešním čtení, a ta jest pověděl anjel Gabriel, poslaný od boha k svatému Zachařovi biskupovi, zvěstujě jemu narozenie svatého Jana, božieho křstitele, a řka: „Elžpěta, žena tvá, porodí tobě syna, a přezděješ jemu méno Jan, a ducha svatého bude naplněn ješče z života matky svéj a mnozí sě budú radovati na jeho narození[529]narození: narozenye.“ V těch sloviech móžem čtveru věc znamenati. Prvé, že anjel zvěstoval jeho narozenie. Druhé, že jemu méno pověděl. Třetie jeho svatost ukazuje[530]ukazuje: vkazugye a řka: „Mnozí sě radovati budú jeho narození“, svatého Jana.
O prvém máme znamenati, že anjel zvěstoval narozenie svatého Jana, a to ukázal velmi divně pro čtveru věc, které sú byly na něm proti čtveru nedostatku, ješto [b]označení sloupcemievá každý člověk při svém narození. Prvé, že[aa]že] za každé dietě urodí sě nečisté a v hřieších, že[531]že: zye ižádný neurodí sě čistě bez hřiechu, ale všickni sú synové hněvu[532]hněvu: hnyew božieho. A to jakož praví svatý Pavel: „A ten hněv ukazuje[533]ukazuje: vkazugye na dětech, kteříž bez svatého křstu mrú, že jsú odlúčeny od božie tváři, a to proto, že jsú sě v hřiechu počaly.“ Druhé, že každé dietě urodí sě nemúdré a nerozumné. Jakož praví múdrý Šalomún: „Bláznovstvie jest přivázáno na srdći[534]srdći: ſrdty dětinném.“ Neb tak jsú nemúdré dietky zmladu, že by Českú zemi daly za jablko, nebo nevie, ké je[535]je: gye zlé a ké dobré. Třetie, že každé dietě narodí sě mdlé a nemocné, že sobě samo nemóže pomoći[536]pomoći: pomoty. Jakož[ab]Jakož] Iakaz pověděl král Saul Davidovi: „Dietěs, nemóžeš bojovati s tímto obrem.“ Čtvrté, že každé dietě narodí sě v pláći[537]pláći: platy a v žalosti, že jakž sě urodí, tak hned zpláče. Toho čtvera nedostatku zlého to dietě svatý Jan byl zbaven, neb proti prvniemu narodil sě čistý a svatý, že dřéve byl svat, než sě narodil. A to jemu sám buoh pověděl po Jeremiášovi a řka: „Dřéve než sem tě stvořil, znal sem tě, a dřéve, než si sě narodil, posvětil sem tě.“
Druhé protiv neumělosti měl svrchovanú múdrost, že, ješče jsa v životě matky svéj, poznal jest syna božieho a svéj matce jej ukázal. Neb ktyž bieše[538]bieše: byeſſye svatá Maří[539]Maří: Marzye přišla k svatéj Elšpětě radujíći[540]radujíći: radugyty sě, že jest počala svatého Jana, hned svatý Jan přijal míle syna božieho, jehož země a nebe svěće[541]svěće: ſſwyecze[542]ſſwyecze: ſſwyecze; nejisté čtení ješče nevědělo. Toho svatý Jan poznal ješče v životě svatéj Mařie. Proto svatý Jan byl své matky dřéve učedlník, než syn boží, a dřéve ji učil, než sě narodil.
Třetie proti mdlobě měl jest velikú sílu, že hned zmladu šel na púšč, a tam v trpení přebýval. hledajte divné síly toho dítěte[ac]dítěte] dydyete, že za duom měl púšči, za čeled a za to[135v]číslo strany rukopisuvařišstvovařišstvotowarzyzſtwo