[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[130v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupceby jich buoh ráčil požehnati. A hned sám král nebeský toho lidu požehna. Prosme jeho, ať nás také ráčí požehnati.

Tehdy jeden nečstný člověk ménem Jistec jide k ćiesařovi[306]ćiesařovi: tyeſſarzowy a řka: „Slyš, milý ćiesaři[307]ćiesaři: tyeſſarzy, čsoť sě děje v Ludikru, žeť jsú všeckny modly zkaženy.“ Uslyšav to ćiesař[308]ćiesař: tyeſarz, káza svatého Erazima jieti a před se vésti a všecku tvář zbíti. A na tom miestě by opět zdráv, le ćiesař[309]ćiesař: tyeſarz jemu vece: „Raziť, ješče se obrať a modl sě mým bohóm.“ I on vece: „Až tvé bohy uzřím.“ Tehda ćiesař[310]ćiesař: tyeſarz radostně jide s pišci a s hudći[311]hudći: hudty do Sirmitana města, do chrámu i vece: „Toť náš buoh.“ Le svatý Erazim vzdeše k bohu, k Jezukristu, a tu stáše[312]stáše: ſtaſye obraz zlattý na dvanéste[313]dvanéste: dwanezte loket vysoký. A hned črt uzřev svatého Erazima, ten obraz na kusy zetře a vyskoči črt jako drak a zabi téžměř třetinu lida. Uzřev to ćiesař[314]ćiesař: tyeſarz, vskoći[315]vskoći: wſkoty na kuoň i jede preč, lajě sobě, že jest tak oklamán. A druzí lidé voláchu a řkúće[316]řkúće: rzkutye: „Svatý Erazime, boží sluho, pros za ny boha, ať nezhynem od tohoto draka.“ I on káza drakovi, aby šel preč a lidem neškodil. I pokřsti sě opět množstvie lida, chváléc boha Jezukrista. Rozhněvav sě ćiesař[317]ćiesař: tyeſarz, káza všeckny stínati, kteříž sú sě křstili, tři sta a čtyřidćeti[318]čtyřidćeti: cztyrzydtyety lidí. A tak třetie obráněn jest svatý Erazim boží moćí[319]moćí: moty. Skrze toho draka, jenž zabil třetinu lidí, prosme boha, ať nás obrání od draka pekelného.

O třetiem máme znamenati, že král nebeský obránil svatého Erazima od trojí[320]trojí: troy věći[321]věći: wyety. Prvé tomuto světu, druhé tělu, třetie črtu. Jakož sě čte o nem, když ćiesař[322]ćiesař: tyeſarz uzře množstvie křesťanstva, káza opět svatého Erazima jieti a káza pancieř rozžieti a veň jej obléći[323]obléći: oblety a řka: „Uzřím, obrání li tě tvój buoh a vynme li tě z mých rukú[324]rukú: rukw.“ A on vece: „Čiň, čso chtěš, nes[b]označení sloupcehořímť.“ A požehnav sě svatým křížem, obleče sě v ten pancieř horúcí a pochváli boha a hned vešken pancieř na nem ustyde a jemu ničs neuškodi. Le svatý Erazim vece: „Poznaj boha, jehož vidíš moc nade mnú.“ Opět ćiesař[325]ćiesař: tyeſſarz vece: „Tať řeč nespomóže, vždy tě obrátím od tvého boha.“ I káza přinésti měděný hrnec ve dvadćeti[326]dvadćeti: dwadtyety čebruo veliký i postavi jej na oheň i rozpusti opět v nem olovo a smolu a vosk a olej. A když to bieše[327]bieše: byeſye velmě zevřelo, až z hrnce kloktáše[328]kloktáše: kloktaſſye, tehdy káza tu vsaditi svatého Erazima, an tu sedieše[329]sedieše: ſedyeſye jakti u vláze, že jemu ta hrozná muka nemože ničs uškoditi. A když to olovo kypieše[330]kypieše: kypyeſſye, tehdy jedna krópějě upade ćiesařevi[331]ćiesařevi: tyeſſarzewy na nohu i ožže jej velmě, až zvola a řka: „Ó, běda mně, nesčastnému!“ I vece svatému Erazimovi: „Pros za mě boha a uzdrav mě.“ I on vece: „Ne pro tě, zlý[332]zlý: zlyg člověče, ale pro božie jmě buď zdráv.“ A hned ćiesař[333]ćiesař: tyeſſarz by uzdraven. Uzřevše[334]Uzřevše: wzrzewſye to lidé mnozí, obrátichu sě na vieru křesťanskú. A tak buoh obránil jest svatého Erazima tomuto světu, že jest z boží pomocí přemohl jest ćiesaře[335]ćiesaře: tyeſſarze i jeho zlost a nestúpil jest z božie viery. Prosme jeho, ať nás obrání ode všeho zlého. Uzřev ćiesař[336]ćiesař: tyeſſarz, že jemu nemóž oheň uškoditi, káza jemu cvoků za nehty nabiti do všech prstuo ručních a nožních, potom káza jemu břich prokuchati a všechna třeva z neho vyvláćiti[337]vyvláćiti: wywlatyty, že jej vykuchachu jako rybu, chtě jej tak umořiti. Avšak svatý Erazim neumřel jest proto, i káza jej v žalář vsaditi a mnoho železa naň nabiti. A tak jest přemohl své tělo, že trpěl pro buoh veliké muky. A když ležieše[338]ležieše: lezyeſſye v žaláři, modle sě bohu, tehdy zjevi sě jemu svatý Michal i vyvede jej z toho vězenie i přivede jej k jedné řeće[339]řeće: rzetye a tu svatý Erazim vsede na lodi i přijede do Kampanie, toho krajě, i poče kázati vieru křesťanskú

X
306ćiesařovi: tyeſſarzowy
307ćiesaři: tyeſſarzy
308ćiesař: tyeſarz
309ćiesař: tyeſarz
310ćiesař: tyeſarz
311hudći: hudty
312stáše: ſtaſye
313dvanéste: dwanezte
314ćiesař: tyeſarz
315vskoći: wſkoty
316řkúće: rzkutye
317ćiesař: tyeſarz
318čtyřidćeti: cztyrzydtyety
319moćí: moty
320trojí: troy
321věći: wyety
322ćiesař: tyeſarz
323obléći: oblety
324rukú: rukw
325ćiesař: tyeſſarz
326dvadćeti: dwadtyety
327bieše: byeſye
328kloktáše: kloktaſſye
329sedieše: ſedyeſye
330kypieše: kypyeſſye
331ćiesařevi: tyeſſarzewy
332zlý: zlyg
333ćiesař: tyeſſarz
334Uzřevše: wzrzewſye
335ćiesaře: tyeſſarze
336ćiesař: tyeſſarz
337vyvláćiti: wywlatyty
338ležieše: lezyeſſye
339řeće: rzetye
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 21 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).