[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[130r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcemuž a mladý, usmysl sobě a klaněj sě mým bohuom a dámť zlatta a střiebra dosti a oději tě v drahé rúcho a učiním tě mocným na svém hradě.“ I svatý Erazim vece: „Vlče zlostný[281]zlostný: zloſtnyg a ludaři křesťanský[282]křesťanský: krzeſtanſkyg, neodvrátíš mne od buožie milosti a tvé zlatto a střiebro dovede tě s tvým otcem, s diáblem, do horúcieho pekla. Ale jáť mám pancieř ducha svatého, vieru křesťanskú, ktož v ní věří, pekla nemóže dotknúti.“ A tak jej svatý duch obránil od vnitřnieho zlého, že své viery neproměnil. Ktyž tu řeč ciesař uslyša, káza jej spustky bíti, až by duše zbyl. A když jej ubichu, že mniechu, by již umřel, an poležev i vsta jako beze všeho úrazu, aneb jej sám buoh uzdravil. Uzřevše[283]Uzřevše: wzrzewſye ten div lidé, zvolachu a řkúc: „Toť jest mocný buoh křesťanský, že tak brání svého sluhu.“ I ćiesař[284]ćiesař: tyeſſarz jim vece: „Čso mluvíte, čářiť to jeho činie.“ Svatý Erazim vece: „Nečstný člověče, vizi, žes diáblu roven a s ním držíš, jáť neumiem čarovati, ale bráníť mne král nebeský.“ Tehdy opět ćiesař[285]ćiesař: tyeſarz káza jeho tělo železnými klikami trhati a kleščemi dráti a svatý Erazim poče zpievati buohu na čest. Opět ćiesař[286]ćiesař: tyeſſarz káza rozpustiti olovo a smolu a síru a pryskyřići[287]pryskyřići: pryſkyrzyty s voskem a s uolejem i káza veň léti. A svatý anjel podlé neho stáše[288]stáše: ſtaſye a ty muky jemu studieše[289]studieše: ſtudyeſye a tak jemu to ničs neuškodi, neb král nebeský poslal k nemu anjela, aby jej obránil téj muky. Uzřevše ten div lidé, zvolachu na ćiesaře, veléće[290]veléće: welyetye jej pustiti, nebo sě všechna země poče třásti a veliký hrom a blýskota udeři, že třetinu lidí zabi. A svatý anjel stáše[291]stáše: ſtaſye podlé svatého Erazima a slepé lidi osvěcováše[292]osvěcováše: oſſwyeczowaſſye a k buožie milosti přivodieše[293]přivodieše: przywodyeſye. A ćiesař[294]ćiesař: tyeſarz na hrad běže bojě sě, by se město nepropadlo, i obráti všechnu vinu na svatého Erazima a řka: „Toť Erazim našimi bohy klamá, a pro toto máme tento zámutek.“ I káza jieti svatého Erazima, v žalář vsaditi a [b]označení sloupcešedesát kruhuo olova naň vložiti, aby jej ta těžkost udávila a umučila, a káza jemu jiesti nedati. A žalář znamena svým prstem, o puolnoci zvola svatý Erazim k buohu a řka: „Hospodine, Jezukriste, pospěj a vyprav mě z téjto núze.“ Hned žalář osvieti dvanásti[295]dvanásti: dwanazty sviećemi[296]sviećemi: ſwyetyemy i přijide k nemu anjel i rozmeta s něho vše[297]vše: wſye olovo i železo, že sě rozplulo jakti vosk. An vstav i pochváli hospodina i vece jemu anjel: „Poď se mnú do Itálie a tam sobě vyslužiž nebeskú korunu.“ A tak jest svatý Erazim druhé od anjela obráněn. Prosme boha, ať nás pro jeho prosbu obrání ode všeho zlého. Nazajtřie káza jíti ćiesař do žaláře a svatého Erazima káza k sobě vésti. Šedše[298]Šedše: Sedſye ničs v žaláři nenalezechu i pověděchu to ćiesařevi[299]ćiesařevi: tyeſarzewy, an hněvy da sobě políček a řka: „Běda mně, toť jest oblúzeno mé králevstvie.“ I počechu mnozí ptáti svatého Erazima i ćiesař[300]ćiesař: tyeſarz jim vece: „Buoh jej vzal k sobě.“ Když svatý Erazim do Itálie přijide, mnohé divy poča činiti, obracujě lid na vieru křesťanskú[r]křesťanskú] krſentanſku. Tehdy jeden meščenín ménem Anastazeus syna svého plakáše[301]plakáše: plakaſye a k hrobu provodieše[302]provodieše: p(ro)wodyeſſye, le svatý Erazim vece jemu: „Neplač, měj se dobře, chtěš li uvěřiti u buoh, bude zdráv syn tvój.“ I on vece: „Věřím v Jezukrista, mocného boha.“ Tehdy svatý Erazim pokleče a prosi boha i vece: „Vstaň, pacholíku.“ Inhed ten pacholík vstav, poděkova bohu a otci vece: „Milý tatíku, čso sme blúdili, že sme sě črtóm modlili, a tak sem sám viděl u pekle hoříće[303]hoříće: horzytye, ale Jezukrist pravý jest buoh nebeský[304]nebeský: nebeſſkyg.“ I pokřsti sě toho dne čtyřidćeti[305]čtyřidćeti: cztyrzydtyety lidí i káza svatý Erazim všecky modly zkaziti a sedm dní káza lidem buoha chváliti a jemu slúžiti, prosě,

X
281zlostný: zloſtnyg
282křesťanský: krzeſtanſkyg
283Uzřevše: wzrzewſye
284ćiesař: tyeſſarz
285ćiesař: tyeſarz
286ćiesař: tyeſſarz
287pryskyřići: pryſkyrzyty
288stáše: ſtaſye
289studieše: ſtudyeſye
290veléće: welyetye
291stáše: ſtaſye
292osvěcováše: oſſwyeczowaſſye
293přivodieše: przywodyeſye
294ćiesař: tyeſarz
295dvanásti: dwanazty
296sviećemi: ſwyetyemy
297vše: wſye
298Šedše: Sedſye
299ćiesařevi: tyeſarzewy
300ćiesař: tyeſarz
rkřesťanskú] krſentanſku
301plakáše: plakaſye
302provodieše: p(ro)wodyeſſye
303hoříće: horzytye
304nebeský: nebeſſkyg
305čtyřidćeti: cztyrzydtyety
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 22 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).