[131r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcev městě u Formanie. I odpočinu tu za sedm dní a anjelé jemu slúžiechu a jiesti jemu nosiechu a ode všeho[340]všeho: wſyeho lého jeho ostřéháchu. A tu jsa svatý Erazim poče prositi boha, aby jej již k sobě ráčil přijieti. A své sluhy bohu poruči, prosě, aby byli všeho zlého zbaveni a dobrého naplněni, hned hlas z nebes jemu vece: „Poď ke mně, odpočiň se mnú, ve všems uslyšán.“ Vzhléd nahoru svatý Erazim, uzře koronu nebeskú i nakloni svú[341]svú: ſw hlavu i vece: „Bože milý, tobě porúčeji duši svú[342]svú: ſw.“ A hned pusti dušičku a anjelé vzemše ji, neséchu do nebeského králevstvie. A tak boží moćí[343]moćí: moty svítězil jest[344]jest: gyeſt na diáblem a obráněn jest ode všeho[s]všeho] wſſyeho zlého. Prosme svatého Erazima, ať nám uprosí u boha zdravie a sčestie a vše[345]vše: wſſye dobré a zbaví nás všeho[346]všeho: wſyeho zlého, chudoby tělestnéj, hanby světskéj, smrti věčnéj i všech nepřátel vidomých i nevidomých. A potom našě dušě dovede do nebeského královstvie. Jehož mně i vám dopomáhaj etc.cizojazyčný text
Sermo Dominicicizojazyčný text[347]na marginu zapsáno mladší rukou: na S. Dominik
Ante translacionem habuit testamentum Enoch placuisse Domino.cizojazyčný text[348]Hb 11,5 Tato slova píše svatý Pavel a řka: „Před přenesením Enoch měl ustavenie, že byl sě slíbil hospodinu.“ Ta slova móžem dnes přirovnati k svatému Dominikovi, jehož dnes světíme přenesenie, a v těch sloviech přirovnává jej k Enochovi pro trojí[349]trojí: troy věc. Prvé jménem, druhé přenesením, třetie chválením.
O prvém znamenajte, že Enoch Adamuo vnuk byl velmě spravedlný a nábožný, a proto jej buoh s tohoto světa vzal a přinesl jej do rájě, a tam jest ješče i dnes živ, jenž má s[350]s: z Anćikristem[351]Anćikristem: anczykryſtē bojovati před súdným dnem. Enoch, to jméno vypravuje[352]vypravuje: wyp(ra)wge sě, jako by řekl „chodí s bohem“, a tiem sě přirovnává k nemu svatý Dominik. Neb jedni lidé chodie proti buohu, a ti sú milovníći[353]milovníći: mylownyty tohoto světa. [b]označení sloupceJakož praví svatý Jakub: „Ktož svět miluje[354]miluje: mylugye, ten jest boží nepřietel.“ Druzí chodie před buohem, a ti sú rozkošní, ješto nechtie pro buoh mieti ižádného utrpenie na svém těle. Třetí chodie po bohu, a ti sú kajíćí[355]kajíćí: kagyty, ješto činie pokánie svým hřiechóm. Čtvrtie chodí s bohem, a ti jsú nevinní, ješto v čistotě přebývají a chovají sě smrtedlných hřiechuo. Ale svatý Dominik nechodil jest protiv bohu, neb jest zhrzel tento svět i vše[356]vše: wſye zbožie. Také nechodil jest před bohem, neb sě jest rozkoši varoval a nikdy masa nejedl, jakož i dnes jeho bratřie ćiniti[357]ćiniti: tynyty mají. Ale chodil jest po bohu skrze utrpenie od svéj mladosti, jakož sě čte o nem, když bieše[358]bieše: byeſye v sedmi letech, hned nechtieše[359]nechtieše: nechtyeſye na loži léhati, ale na holéj zemi. Jakož svatý Mikuláš zamladu sě postil a sušil své tělo a na každú noc třikrát sě řetězem bil. Prvú[360]Prvú: Prw ránu sobě dal za všechny před sě, druhú za hřiešné, aby jim buoh hřiechy odpustil, a třetí za dušičky. A když bieše přijel do jednoho města i poče kázati božie vieru kacieřóm, ani na to nedbáchu, i on ćelý[361]ćelý: tyelyg puost suši sě k vodě a k hlebu a léháše[362]léháše: lehaſye na holéj zemi. Uzřevše[363]Uzřevše: wzrzewſye to kaćieři[364]kaćieři: katyerzy, tiem příkladem obrátichu sě spěšě na vieru křesťanskú, než kázaním. Takéť jest chodil s bohem, že jest v čistoće[365]čistoće: czyſtocze přebýval až do svéj smrti a žádného sě chřiecha smrtedlného nedopustil, proto sě jest buohu líbil.
A také sě jest zvláště buohu líbil pro trojí věc. Prvé pro vieru, že jest sílil a plodil vieru křesťanskú a s kaćieři[366]kaćieři: katyerzy o ni bojoval. Jakož sě čte, když sě s kaćieři[367]kaćieři: katyerzy hádáše[368]hádáše: hadaſſye a jě velmě přemáháše[369]přemáháše: przemahaſye, tehdy posla jim list, na němž bylo o božie vieře psáno. Ani sediechu okolo ohně i oni ten list uzřechu a uvržechu jej na oheň, avšak neshoře a skoći[370]skoći: ſkoty z uohně třikrát. A tu jeden rytieř mezi nimi bieše[371]bieše: byeſſye, jenž na ně