sémě jedné zeliny nepřátelóm ostavil, takže ktožkoli z toho vína se napil, ihned by usnul. Nebo věděl své nepřátely lačny i žíznivy, a že by víno s radostí brali. Jakož se je to i stalo. Ihned jakž sú to víno pili, jako napoly zesnuli. Na něž dřéve řečený kníže navrátiv se, všecky své nepřátely zahubil.
Najmilejší! Túto chytrostí ďábel mnohé přemáhá, jenž když vidí, že jich nemóž přemoci, zamyslí tak, jako by nebyl, a to pod dobrú nadějí přízni, dokudž se tělesnú milostí nebo hříchem neopojí. A když se zpijí, tehdy navrátí se s sedmi horšími ďábly, že zhubí, ač brzo z boží pomocí neprocítí.
O třech synech
Král některaký bieše, jenž měl tři syny. Tehdy když měl umřéti, prvorozenému synu dal dědictví, druhému synu dal poklad svój, třetímu synu dal prsten svój najdražší, jenž dražší byl než všecko to, což jest dal dvěma. Dal dva prsteny, každému jeden, ale ne tak drahé. Kakžkoli prstenové byli sú též formy i téhož zpósobu, ale ne též moci. Stalo se jest po smrti otcově, řekl první syn: „Já mám prsten otce mého drahý.“ Druhý řekl: „A já také.“ Třetí bratr odpověděl: „Nebylo by to spravedlivé, byšte vy každý měl lepší prsten; neb starší má dědičstvo, druhý poklady. Protož na mě najlepší prsten sluší.“
Najmilejší! Král tento jest Kristus, jenž tři syny má, totižto židy, pohany a křesťany. Židóm dal zemi slíbenú, pohanóm poklady, neb jich nazbyt mají, ale křesťanóm dal prsten najdražší, ješto přemáhá všecko zboží, totižto víru křesťanskú. Nebo skrze víru jako skrze prsten křesťany sobě usnúbil.
Čte se v knihách rytířských, že obyčej taký bieše Římanóm, když který hrad nebo město [obléhali]text doplněný editorem[8]chybí též v rkp. GestaB, GestaU; doplněno podle latiny: Oesterley č. 98. s. 424 „obsidebant“, jednu svieci v jistú míru rozžehli. A když dlúho ta sviece hořala, hotovi byli všem, ktož by žádali pokoje a smlúvy, svú milost [dáti]text doplněný editorem[9]doplněno podle rkp. GestaB. Ale když ta jistá sviece uhasla, tehdy na všecky ukrutnú a bez milosti spravedlnost vydal a s nižádným potom, ač by všecko dal, což by měl, milosti nechtěl učiniti.
Najmilejší! Takéž Pán Buoh při každém hříšném jistý cíl,