Najmilejší! Tento císař jest Buoh Otec, jenž turnaj miluje, kterýž proti ďáblu bojoval, nebo stal se jest v nebi boj, totiž mezi Bohem a mezi ďáblem. A protož svatý Michal i anjelové bojovali sú s ďáblem. A drak také bojováše i anjelé jeho, a přemoženi sú. Ale Buoh tři štíty nebo znamení, totiž moc, jenž jest štít Otcuov, múdrost, jenž jest štít Synóv, dobrotu, jenž jest štít Ducha svatého; tyto tři štíty nebo tato tři znamení položil Buoh v jednom místě k tomu oddaném, totiž v člověckém přirození, kdyžto stvořil člověka k obrazu a ku podobenství svému. První člověk panoval všem hovadóm: aj, moc, jenž jest štít Otcóv; opět první člověk stvořen jest, jenž jest měl umění o všech věcech: aj, múdrost, jenž jest štít Synóv; opět první člověk stvořen jest v milosti i v lásce boží a bližního: aj, štít dobroty Ducha svatého. Ale zlost ducha, totižto ve zlém zatvrzeného, chtěl bojovati proti Buohu; přistúpil k člověku, v němžto tři štíti tří božských osob biechu povýšeny, a jednoho z nich svým kopím se dotekl, to jest lstí, ne štítu Otcova, totižto moci, řka: „Budete li jísti, budete jako buohové dobři a milostni“, ale dotekl se štítu Synova, řka: „Budete li jísti z tohoto ovoce, budete jako bohové, vědúce zlé i dobré.“ Protož dotčeno jest štítu Syna božího. Slušalo, aby Buoh Otec, Buoh všeho pokoje, Syna svého poslal, jenž by zlého ducha za nás vybojoval. Toho Syna božího v uodění oblekla jedna panenka vyvolená od Buoha, totiž Panna Maria, z nížto člověčenství přijal. S nížto rač nás do věčného života přivésti. Amen.
O lenosti tří synóv
Kolminus u městě babylonském kraloval, jenž tři syny měl, kterýžto velmě miloval. Protož častokrát na své mysli přemítáše, kterému by své království po své smrti poručil. A tak mnoho myslil, zavolal jich před se i řekl jim: „Který jest z vás nejlénější, ten království po mé smrti osede.“ Tehdy prvý vece: „Mně království má býti! A tento jest duovod toho, že tak sem velmě líný, že když u ohně