Prvé, své zlé zpomínaje mysli, kde jest byl. Druhé, súd boží znamenaje, kde bude. Třetí, s dobrým svrchního života zdychaje, pláče a patře, kde není. Čtvrté, z zlým budúcého života slyše, znamenaje, kde již jest.“ Kdyby člověk srozuměl přirození, zkrúšení by nalezl.
Výpis člověka
Hubený člověk si, hleď počátku svého, prostředku a skonání. A tak nalezneš, že pln si zlostí a bídy a psoty, jakož dí Job: „Člověk narodiv se z ženy“ etc.cizojazyčný text Ač hledíš počátku, uzříš se chuda a nedostatečna; když prostředního, nalezneš se bídného a smutného neb truchlého; a když konec, v zemi tě přijatého. A protož se čte, že některaký král hledal všech otázek. A jednomu mistrovi prvá otázka byla: „Co jest člověk?“ Druhá otázka byla: „Komu podoben jest člověk?“ Třetí, kde jest člověk?“ Čtvrtá: „S kterými tovařiši jest člověk?“
Tedy odpovědě mistr ku první otázce, totižto co jest člověk: „Rukotržný smrti, hospodář miesta, počestně jda.“ Rukotržný smrti řečeno jest, nebo smrti ujíti nemóž, nebo smrt všecko úsilé jeho i dni popadá. A podlé toho, jakž jest zaslúžil, bude mieti odplatu nebo pokuty. Také člověk hospodář jest miesta, nebo brzo k zapomenutí dán bude. Opět počestný jda, nebo spě nebo bdě, neb jeda nebo co čině jiného, vždycky k smrti táhne. A protož máme opatřiti okrmy, skrze cestu z účinkóv milosrdných.
Druhá otázka jeho jest: „K komu podoben jest člověk?“ Odpovie mistr: „Ledu, kterýž skrze horko brzo rozpustí se. Také člověk, z země a z živlóv stvořený, skrze horkost nemoci brzo se rozpustí a porušen bude.“
Třetí otázaní: „Kde jest člověk?“ […]text doplněný editorem[129]chybějící text Odpoví mistr: „[S]text doplněný editorem sedmi tovařiši, kteříž jeho ustavičně hněvají, totižto hlad, žíznivost, horko, zima, pečlivost, nemoc a smrt.“ A protož tvá duše proti diáblu, proti světu a proti tělu, kteráž pokušení sú rozličná; a protož k rozličným věcem připraviti se má duše, aby jim odolala. Tělo nás pokúší skrze smilstvo vóle, svět skrze zboží marnosti, diábel skrze pejchu mrzkosti. A protož když tebe tělo pokúší, tento přilož lék: Měj na paměti, že tělo, kteréž tě zbuzuje k hříchu, obrátí se v popel dne i času nevědomého, a duše tvá pro jeho opuštění v muku věčnú vržena bude. A protož se píše v knihách Múdrosti: „Uhašeno jest spěšně srdce naše.“ A zajisté ižádný bude mieti pamět účinkóv našich ani skutkóv. Druhé, ač svět pokúší nás skrze marnost, přilož tento lék: Znamenaj pilně