umaže se od ní, a kto se s tovařiši s pyšným, obleče se v pýchu. Nechtěl jest Jákob mieti pyšného tovařiše cesty své. A svatý Jeroným die: Nic jistě tak velmi neškodí jako zlé tovařistvie, neb takový učiněn bývá člověk takovýchž lidí tovařiství užívá, zdali s beranem vlk obývá, jistě čistý člověka smilného varuje se tovaryství více než nemožné býti se domnívám, aby ten člověk v dobrých skutcích dlúho trvati mohl, kterýž ustavičného tovarystvie se zlými užívá. Hlásá David svatý: S svatým svatý budeš a s převrácenými převrácený budeš. A jako zlé tovařiství škodí, tak dobré prospívá, nižádný poklad nemuož se tomu vrovnati, ktož nalézá dobré tovaryství, život nalézá a v rozkošech hojný jest. Jistě pravdu povím, přeřídko člověk dobrý učiněn bývá, jedno z příčiny tovarystva, srdce dítěte jest jako tabule holá, na níž nic není psáno, protož to, což od tovařistvie přijme, až do starosti drží, buď dobré buď zlé. To svatý Jeroným: Protož se máme zdáliti od světu pro strach blízkého zlého, neb žádný súsed nemóž tak uškoditi jako súsedství hřiechuo, jichž jest pln svět, jakož již povědíno jest. Druhé obyčej mají múdří ucházeti od toho místa, na němž se bojí, aby nebyli vydáni v ruce nepřátelóm svým, jakož to činí svět. A protož jemu příleží ono slovo Jidáše Škariotského: Kohož koli políbím, tenť jeho držte ho. Ta slova říká svět ďáblóm: Neb kteréž svět nyní líbá, totiž ve cti povyšuje nepřátelóm jich, totižto ďáblóm