bláznovstvie, za rány se nestydíte a za lékařství rány chcete se styděti, však rána smrdutější i shnilejší jest. Uteciž se tehdy k lékaři, čiň pokání a řci: Nepravost mú já poznávám a hřiech mój proti mně jest vdycky, tobě sem samému shřešil, neb ty sám bez hřiechu si. Ale záležíť dostiučinění v trojí věci, totižto v modlitbě, v almužně a v postu, aby tento počet trojího proti tomu hanebnému počtu ďáblovu trojího postaven byl. Modlitba proti pýše, puost proti žádosti těla, almužna proti lakomstvie. Aneb takto všeliký hřiech jest, neb proti bohu činění a proti tomuto jest modlitba, neb proti bližniemu a proti tomu almužna, neb proti nám samým a proti tomu má býti puost.
Tuto pak pro chudé Kristovy něco o almužně dotknem. Almužna z řeči latinské vykládá se jako přikázaní o milosrdenství, neb jest svými usty buoh přikázal, aby činěna byla. Ještě se vykládá jakžto voda božská, neb jako voda uhašuje voheň, tak almužna uhašuje hřích. Ale súť zvláště tři věci, kteréž nás k skutkóm milosrdným zbuditi mají. Prvnie jest, že milosrdenstvie vykupuje vinu. Jakož se v knihách Přísloví o tom dí: Milosrdenstvím a pravdú vykoupena bývá nepravost. A Daniel prorok dí: Hříchy tvé almužnami vykup. To jest pěkně u figuře předešlo. Jakož čtvrté knihy Královské ukazují, kdež se praví, že žena, kteráž jest byla shromázdila do domu svého nádob nemálo, do kterýchžto maličko oleje, jejž měla, rozdělila, a tak rostl olej, skrze kterýžto žena