Hus, Jan: Knížky o svatokupectví

Stadtbibliothek Bautzen (Bautzen, Německo), sign. 4º 24, 105r–207r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[124v]číslo strany rukopisunáměstkové Petrovi, alebrž kto více peněz poskytne, ten moc spíše k biskupství neb k jinému duchovnímu úřadu vezme. Ne tak sv. Lev papež, jenž die, že svatokupci jedné ducha lživého dávají a berú. A sv. Řehoř[84]na okraji připsán latinský text, jenž die, že svatokupci kacieři jsú, v nichž kněžství nestojí. A sv. Ambrož[85]na okraji připsáno „Ambrosius“, jenž die, že prokleti jsú a od účastnosti těla božieho odlúčeni jsú. A Pascalis papež[86]na okraji připsáno „Pascalis“, jenž die, že svatokupci najvětší kacieři jsú. A Gelasius papež[87]na okraji připsáno „Gelasius“, jenž die, že v Šimonovo zatracenie uvaleni jsú. A Řehoř Nazanzenský die, že v kněžství ostati nemohú. A od Elizea proroka malomocenstvím obliti jsú, od Petra v zatracení položeni jsú. A od Krista z chrámu vyvrženi jsú. Tak položeno jest v knihách práv ustavených. Ale po hřiechu již toho nic neváží, avšak přijde čas jiný, v němž budú vážiti, až své[88]původní „se“ je na okraji jinou rukou opraveno na „své“ zatracení poznají. A že velmi se to kacieřství rozmnožilo, protož dobře jest oči protříti sprostným, aby poznali svatokup[125r]číslo strany rukopisuce a jich se varovali. I sluší počieti od hlavy a ohledati ji, jestli tím malomocenstvím zprzněna, a potom k jiným úduom přizříti. A snad se shledá, že od hlavy až do pát po těle malomocenství jest rozlito.

[Kapitola]text doplněný editorem IIII[89]připsáno na okraji

Ohledajme, muož li papež býti svatokupcem? A zdá se, že nemuož. Protože on jest pán všeho světa, jemuž sluší bráti, jakž chce, a činiti, jakž chce. A také že jest otec najsvětější, jehož se hřích nemóž chopiti. Tu věz, že mnozí papežové byli sú kacieři a jinak zlí a jsú s papežství ssazeni. A ty bylo by dlúho psáti. Protož neměj v tom pochybení, byť papež nemohl svatokupcem býti. A ktož by to[90]„to“ připsáno jinou rukou na okraji držel, řka, že papež nemóž svatokupčiti neb jinak smrtedlně hřešiti, ten by ho mínil nad Petra i nad jiné apoštoly vznésti. A k duovodu, jenž die, že on jest pán všeho světa, jemuž sluší bráti, jakž chce, a činiti, jakž chce. Odpověd jest, že jediný jest pán všeho světa, jenž nemuož hřešiti a jemuž sluší po světě

X
84na okraji připsán latinský text
85na okraji připsáno „Ambrosius“
86na okraji připsáno „Pascalis“
87na okraji připsáno „Gelasius“
88původní „se“ je na okraji jinou rukou opraveno na „své“
89připsáno na okraji
90„to“ připsáno jinou rukou na okraji
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).