Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<87r87v88r88v89r89v90r90v91r>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

Ej, tak náš vykupitel hyzdil lakomství, neb jest škodlivé. Více pověděl: „Kterak jest nesnadné zboží majícím vjíti do království nebeského.“ A jinde dí: „Snáze velblúd projde skrze ucho jehly než bohatý do království Božího.“ Protož držeti se má chudoby řeči Pavlovy, kdež dí: „Jakožto nic nemajíce a všemi věcmi vládnouce.“ Všem zajisté nezbývalo, ale potřebým a majíce pokrm a oděv, na tom dosti mějme. Neb zboží shromážděné dlúhým časem a zachované, co prospívá. Job dí: „Nah jsem přišel na svět a nah se zase v popel obrátím.“

{Důstojenství a povýšení kněžské na čem stojí}textový orientátor I má věděno býti, na čem stojí důstojenství a povýšení kněžské, že ten, kdož jest pokornější, trpělivější, dobrovolnější, chudší, služebnější a jiným pohodlnější, a milostivější, ten jest prvnější a důstojnější před Pánem Bohem. Neb Pán Kristus byl takový před svým otcem. {Lakomství Boha se nebojí}textový orientátor Neb lakomství, o němžto mluvíme, nenasyceno jest samo v sobě, vždy lúpě a déře a nikdy nemuož býti nasyceno. Boha se nebojí, lidí se nestydí, otci neodpustí, ani matky chce se báti, ani bratru folkuje, ani příteli víry drží, vdovu obtěžuje, sirotkuom násilé činí, svobodné v službu podrobuje, svědectví křivé vydává. Protož, která jest múdrost duši život ztratiti a žádati smrti, dobýti zlata a bohatství a ztratiti nebesa. {Lakomství má sedm dcer}textový orientátor Neb má sedm dcer Lakomství: zatvrzení srdce, násilé, nezbednost, křivé věrování, oklamání, lest, prorazení. {Z Lakomství čtvero zlé pochází}textový orientátor A z něho čtvero zlé pochází. První, že člověka k milosrdenství zatvrzuje. Jako dí Job: „Srdce zatvrzeno bude, jako kámen.“ Druhé zlé, že člověku zámutek činí. O tom Ekleziastikus dí: „Sytost bohatce nedá jemu spáti.“ V Přísloví: „Kdo chce skúro bohat býti, nebude bez viny.“ Třetí zlé, že lakomec v modlitbě nebude uslyšán. O tom Job dí: „Zdali hlas jeho uslyší Buoh, když na něho přijde súžení.“ Čtvrté zlé, že zlořečení sobě dobývá. O tom Abakuk dí: „Běda tomu, kdož rozmnožuje cizí a ne své.“ A Kristus dí: „Co jest platno člověku, by vešken svět získal a duši své uškodil.“

{Lakomství čtverým obyčejem pochází a škodí}textový orientátor Lakomství mnohým obyčejem pochází. Totižto když zboží pečlivě a neřádně dobýváš, neb když je skoupě držíš, aneb když jeho více žádáš, než jeho potřebí, aneb když se v něm víc kocháš, než by se kochati podlé duše mělo. Neb netoliko ten jest lakomý, kdož skoupě své zboží chová. Nemenšíť jest hřích, majíce nemajícímu vzíti, než když máš a nemajícímu odpovíš. Neb hladovitý chléb jest, kterýž ty zadržuješ a nahých oděv, jenž pod zámkem držíš, vězňuov vykúpení a sproštění, peníze, kteréž v zemi pokopáváš aneb v poklady kryješ a věz to, že tak mnohým násilé činí, kterak mnohým by spomoci by mohl a nechce. Neb lakomství tak jest zlé, že všecky jiné napřed dotčené hříchy k sobě táhne pýchu. O níž Ekleziastikus dí: „Duom, kterýž jest velmi bohatý, zhyne od pýchy.“ Druhé, jest matka závisti. O tom Přísloví dí: „Muž, který chce brzo zbohatěti, závidí jiným a neví, že nedostatečnost přijde jemu.“ Třetí, že rodí hněv. O tom v knihách Mojžíšových psáno, když rozbohatěl Abraama a Lot, stal se svár mezi pastýři jich. Čtvrté, že přináší lenost. O tom svatý Lukáš napsal: „Dušičko má, hoduj a odpočívaj, jez a pí, máš mnoho shromážděno za mnohá léta.“ Páté, že plodí obžerství. O témž Lukáš pověděl o bohatci a Lazarovi, kterýž hodoval skvostně. Šesté smilstvo plodí a utěšení. O tom v knihách Jobových, kdež synové jeho časté hodování a veselé strojili.

{Lékařství proti Lakomství}textový orientátor Ale lékařství zase proti lakomství pamět smrti neb velmi snadně všecko potupí, kdož pomní, že má umříti. Druhé, že Pán Ježíš byl chudý. O němž Jeremiáš dí: „Spomeň na mú chudobu, veliká ohavnost jest, že chudý člověk chce bohat býti, za něhož božská bohatost a velebnost chtěla chudá býti.“ Třetí mrzeti mají věci časné, kdež se zpomínají věčné. Čtvrté, že Sofoniáš prorok dí: „Stříbro a zlato nebudeť jich moci sprostiti v den hněvu Božího.“

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 12 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).