Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<87v88r88v89r89v90r90v91r91v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

Božího.“

{Lakomství v trojí věci}textový orientátor A proto nešlechetné jest lakomství trojí věcí. První, že z něho přicházejí krádeže a vraždy. Druhé, že jest proti zákonu přirozenému, jakož se ve Čtení dí: „Cožkoli chcete, aby vám činěno bylo, to jiným zase čiňte.“ Třetí, že jest proti zákonu psanému, jakož Kristus dí: „Protož buďte milosrdní, jako Otec váš nebeský milosrdný jest.“

{Království čtvero}textový orientátor Ale nechajíce toho minulého panování a kralování, hledajmež kralování věčného, neb království čtvero. První, jest církev kralující. Druhé, jest církev bojující. Třetí, ďáblova. Čtvrté, světské. Kralující církev má tři vlasti. To jest tři iearchie andělské. Bojující církev také má tři vlasti, totiž vlast panenskú zdržujících, vdovskú a manželskú. Království ďáblovo také má tři vlasti: pýchu, lakomství a smilství. A království zemské také má tři vlasti, to jest zboží, rozkoš a duostojenství. Ale tyto dvě poslední království jsú sobě velmi blízké, neb jest snadná blízká cesta z království světského do království ďábelského. Neb velmi snadně ze cti neb z důstojenství člověk vstúpí do pýchy, z rozkoší do smilstva, z bohatství do lakomství. Ale v království Božím jsú ty tři města, totiž Spravedlivost, Pokoj a Radost. V prvním městě, to jest v Spravedlivosti, přebývají kající, kteříž se kají hříchuov svých, skrze kterúžto spravedlivost a pokání přicházejí do města Pokoje a z toho města přicházejí do třetího, totiž do Radosti, v němž přebývá Pán Buoh. Nebo i v světě, v městě spravedlivém přebývají a do něho se táhnú rádi dobří lidé a bojíce se spravedlivosti, utíkají z něho lotrové. A poněvadž království Boží mezi námi jest, jakož Kristus dí: „Jestliže prstem Božím vymítám ďábly, mezi vás přišlo království Boží.“ Protož kdož se přidrží spravedlivosti, pokoje a radosti, bez pochybení přebývá v království Božím a zase ti, jenž v nespravedlivosti přebývají, v pýše a v smilství v království ďábelském jsú. Protož těmito znameními Boží a ďábelské království rozeznáno muož býti aneb bývá. {Královstvím Božím čtveři vládnou}textový orientátor Ale čtveři jsou lidé, jenž královstvím Božím vládnou, někteří bezděky uchvacují, někteří kupují, někteří ukrádají, někteří z přinucení. Ti, jenž uchvacují, opouští všecko a následují Krista a jdou ve všem po něm. Druzí, jenž kupují, ti jsú almužny dávají. O tom důvod ve Čtení: „Co jste mému najmenšímu učinili, mně jste učinili.“ Anjel Tobiášovi: „Almužny tvé přišly jsú před Pána.“ A kteříž rozsývají duchovní naučení, ti slovú kupci. Třetí jsú, jenž ukrádají, ti jsú, kteříž dobré skutky tajně činí, kryjíce se a varujíce se světské neb lidské chvály, na samém božském svědectví dosti mají, totižto že on sám dobré skutky ví a zná. Čtvrtý jsú z přinucení, o nichž Lež zmínku také učinila jest, vědúc Písmo: „Přinuťte je jíti.“ Ti se přinucují, když se jim dobré skutky oznamují, naučení dobré dávají, hříchův příklady dobrými zbraňují od přirození je vedúc k dobrému činění. I dí se ve Čtení, že království Boží násilé trpí. Království nebeskému násilé trpěti, když hříšní do něho, jako do cizího města skrze pokání a dosti učinění, jako mocí vcházejí. Ó, hrozné násilé na zemi se naroditi a skrze skutky dobré v nebesích kralovati a vlásti, násilé proti přirození žádostivému jest čistota, násilé proti přirození hněvivému trpělivost, chudobú muož kúpeno býti, usilováním odpočinutí, nalezeno žádostí radost, protivenstvím sláva, smrtí život.

{Kupcem dobrým kdo chce býti}textový orientátor I kdo chce býti kupcem, výborný dlužník, rozšafný prodavač, daj to, čehož zachovati nemuožeš, daj za to, čehož ztratiti nemuožeš, daj málo, aby dosáhl stokrát víc, daj cizí, aby dosáhl svého dědictví a to království Boží mezi námi jest svobodno. Vuole má se sjednati s vuolí Boží, ne s lidskú a všecko, aby chtěla, co se Bohu líbí, ale království tohoto světa dobývají hříchem, lakomíc, pýchajíc, hněvajíc, smilníc, obžírajíc a opijíc se, odpočívajíc a na modlitbách

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).