[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[219r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcezástup; nebo postavú[4019]postavú: poſtaw, točiž[4020]točiž: t. zróstu, maličký bieše[4021]bieše: bieſſye.“ „Žádáše[4022]Žádáše: Zadaſſie“, točiž pilně z náboženstvie „viděti Ježíšě“ ćelestně[4023]ćelestně: czeleſtnie, aby jeho[4024]oproti pramenům HusPost navíc ohledal, kaký jest. Tu die Titus, že zarodilo sě bylo v nem siemě k spasení[4025]spasení: ſpaſenye, že žádal jest viděti Ježíšě, jehož by byl viděl dávno, by byl od zlosti zjevně odstúpil; neb ktož Ježíšě žádostí dobrú vidí, ten nemóž přebývati v zlosti. A toho jest dóvod na Zecheovi, že, když jest z dobré žádosti Ježíšě[4026]Ježíšě: geſſiſſie uzřel, inhed jest zlosti ostal. I die dále čtenie: „A nemohl jest pro zástup, neb postavú“, točiž v róstu anebo vzróstu[4027]v pramenech HusPost je jen v rósti „maličký bieše[4028]bieše: bieſſye“. Zajisté[4029]oproti pramenům HusPost navíc byl jest malý[4030]malý: malyg na ćele[4031]ćele: czele, ale veliký hřiešník na duši, i nemohl jest viděti Ježíšě v tu dobu sobě užitečně a sobě k užitku, točiž pro množstvie hřiechuo,[4032]slova a sobě k užitku, točiž pro množstvie hřiechuo jsou oproti pramenům HusPost navíc pro zástup. Tuto znamenaj, že mnohým překážie zástup, aby neviděli Ježíšě. Najprvé zástup zlého tovařistvie. Druhé zástupť[4033]zástupť: ſaſtupt péčí ćelestných[4034]ćelestných: czeleſtnych. Třetie zástup[4035]vynecháno místo na jedno slovo; v HusPostB je přátelóv. Čtvrté zástup čeledi veliké, a zvlášče kněží mnohých zlých, jenž bránie viděti, i slyšěći[4036]slyšěći: ſliſyeczy Ješíšě[4037]Ješíšě: geſſyſſye, jakož jsú bránili kněžie a zákonníci, když jest Ježíš ćelestně[4038]ćelestně: czeleſtnye kázal; a bránili jsú volati[hh]volati] wloty k Ježíšovi[4039]Ježíšovi: geſyſowy a láli sú slepému, že jest volal na Ježíšě, aby byl od neho uzdraven,[4040]slova aby byl od neho uzdraven oproti pramenům HusPost navíc jakož die svatý Lukáš [v]text doplněný editorem 18.[4041]: xviii kapitole[4042]kapitole: cale. A protož komuž překážie kteříž kolivěk zástup viděti Ježíšě nynie u milosti a potom věčně duchovně i ćelestně[4043]ćelestně: czeleſtnye,[4044]v HusPostB je zástup viděti nynie v milosti duchem Ježíše a potom… má předběhnúti ten zástup, jenž mu překážie; nebo tak jest učinil Zacheus, o němž die čtenie takto: „A předběh vstúpil jest na dřevo fíkové.“ Latíně stojí, že vstúpil jest na dřevo nebo na ščep sykomorumcizojazyčný text. [b]označení sloupceA jest vzato z řeči řečské, nebo řečsky sykoscizojazyčný text řečeno jest fík; i řiekají[4045]řiekají: rziekay tomu dřevu bláznivý fík, a latíně stojí[4046]stojí: ſtoy ficus fatuacizojazyčný text. A na to dřevo vstúpil jest Zacheus, aby uzřel Ježíšě; nebo jest měl tudy jíti, to jest[4047]v HusPostB je to věz kde stálo to fíkové dřevo, na něž jest vstúpil Zacheus.

A tu, člověče[4048]oproti pramenům HusPost navíc, znamenaj duchovně, kterak Zacheus, postavy jsa maličké, znamená člověka, jenž pro hřiech jest malý před bohem, a veliký v zlosti – nad jiné zlosynem – protož[4049]oproti pramenům HusPost navíc má žádaći[4050]žádaći: zadaczy velímě, aby viděl Ježíšě, a má předběhnúti zástup, kterýž brání jemu Ježíšě viděti[4051]slova Ježíše viděti oproti pramenům HusPost jsou navíc, neb jest příčina, aby neviděl Ježíšě. A protož k vidění Ježíšě má vzieći[4052]vzieći: wzieczy pomoc od dřeva fíkového, jenž slově fík bláznivý. A znamená kříž, na němž Kristus jest umřel[4053]prameny HusPost mají umřel. Na ten má vstúpiti, ktož jest hřiešný[4054]hřiešný: hrzyeſſnyg, chtě li Krista viděti, vstúpiti: věrú, nadějí, myšlením a následováním; neb jinak hřiešný nemóž viděti Krista nynie u milosti, potom v nebeské radosti; neb jest pro hřiech postavú malý[4055]v HusPostB je postavy malé k vidění. A na ten fík bláznivý, Kristuo kříž, točiž utrpenie, jenž kajícím jest sladké a milovníkóm světa jest bláznivé, má Zacheus, jenž vykládá sě chvátajíćí[4056]chvátajíćí: chwatagity aneb spravedlivý učiněn[4057]v HusPostB je spravedliv učiněný, má řku vstupovati znenáhla, aby prvá ratorasl utrpenie svatého pokánie byla pokora. Druhá žalost hřiecha. Třetie nadějě milosrdenstvie božieho. Čtvrtá žádost viděnie božieho. Pátá prospievanie u milosti božie. Šestá čekánie přieščie Ježíšova k smrti.[4058]Oproti pramenům HusPost chybí konec věty: (smrti) a k súdu s pamětí jeho svaté smrti. Neb tak člověk

X
4019postavú: poſtaw
4020točiž: t.
4021bieše: bieſſye
4022Žádáše: Zadaſſie
4023ćelestně: czeleſtnie
4025spasení: ſpaſenye
4026Ježíšě: geſſiſſie
4028bieše: bieſſye
4030malý: malyg
4031ćele: czele
4033zástupť: ſaſtupt
4034ćelestných: czeleſtnych
4036slyšěći: ſliſyeczy
4037Ješíšě: geſſyſſye
4038ćelestně: czeleſtnye
hhvolati] wloty
4039Ježíšovi: geſyſowy
4041: xviii
4042kapitole: cale
4043ćelestně: czeleſtnye
4045řiekají: rziekay
4046stojí: ſtoy
4050žádaći: zadaczy
4052vzieći: wzieczy
4054hřiešný: hrzyeſſnyg
4056chvátajíćí: chwatagity
4024oproti pramenům HusPost navíc
4027v pramenech HusPost je jen v rósti
4029oproti pramenům HusPost navíc
4032slova a sobě k užitku, točiž pro množstvie hřiechuo jsou oproti pramenům HusPost navíc
4035vynecháno místo na jedno slovo; v HusPostB je přátelóv
4040slova aby byl od neho uzdraven oproti pramenům HusPost navíc
4044v HusPostB je zástup viděti nynie v milosti duchem Ježíše a potom…
4047v HusPostB je to věz
4048oproti pramenům HusPost navíc
4049oproti pramenům HusPost navíc
4051slova Ježíše viděti oproti pramenům HusPost jsou navíc
4053prameny HusPost mají umřel
4055v HusPostB je postavy malé
4057v HusPostB je spravedliv učiněný
4058Oproti pramenům HusPost chybí konec věty: (smrti) a k súdu s pamětí jeho svaté smrti.
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 2 měsíci a 14 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).