[219r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcezástup; nebo postavú[4019]postavú: poſtaw, točiž[4020]točiž: t. zróstu, maličký bieše[4021]bieše: bieſſye.“ „Žádáše[4022]Žádáše: Zadaſſie“, točiž pilně z náboženstvie „viděti Ježíšě“ ćelestně[4023]ćelestně: czeleſtnie, aby jeho[4024]oproti pramenům HusPost navíc ohledal, kaký jest. Tu die Titus, že zarodilo sě bylo v nem siemě k spasení[4025]spasení: ſpaſenye, že žádal jest viděti Ježíšě, jehož by byl viděl dávno, by byl od zlosti zjevně odstúpil; neb ktož Ježíšě žádostí dobrú vidí, ten nemóž přebývati v zlosti. A toho jest dóvod na Zecheovi, že, když jest z dobré žádosti Ježíšě[4026]Ježíšě: geſſiſſie uzřel, inhed jest zlosti ostal. I die dále čtenie: „A nemohl jest pro zástup, neb postavú“, točiž v róstu anebo vzróstu[4027]v pramenech HusPost je jen v rósti „maličký bieše[4028]bieše: bieſſye“. Zajisté[4029]oproti pramenům HusPost navíc byl jest malý[4030]malý: malyg na ćele[4031]ćele: czele, ale veliký hřiešník na duši, i nemohl jest viděti Ježíšě v tu dobu sobě užitečně a sobě k užitku, točiž pro množstvie hřiechuo,[4032]slova a sobě k užitku, točiž pro množstvie hřiechuo jsou oproti pramenům HusPost navíc pro zástup. Tuto znamenaj, že mnohým překážie zástup, aby neviděli Ježíšě. Najprvé zástup zlého tovařistvie. Druhé zástupť[4033]zástupť: ſaſtupt péčí ćelestných[4034]ćelestných: czeleſtnych. Třetie zástup[4035]vynecháno místo na jedno slovo; v HusPostB je přátelóv. Čtvrté zástup čeledi veliké, a zvlášče kněží mnohých zlých, jenž bránie viděti, i slyšěći[4036]slyšěći: ſliſyeczy Ješíšě[4037]Ješíšě: geſſyſſye, jakož jsú bránili kněžie a zákonníci, když jest Ježíš ćelestně[4038]ćelestně: czeleſtnye kázal; a bránili jsú volati[hh]volati] wloty k Ježíšovi[4039]Ježíšovi: geſyſowy a láli sú slepému, že jest volal na Ježíšě, aby byl od neho uzdraven,[4040]slova aby byl od neho uzdraven oproti pramenům HusPost navíc jakož die svatý Lukáš [v]text doplněný editorem 18.[4041]: xviii kapitole[4042]kapitole: cale. A protož komuž překážie kteříž kolivěk zástup viděti Ježíšě nynie u milosti a potom věčně duchovně i ćelestně[4043]ćelestně: czeleſtnye,[4044]v HusPostB je zástup viděti nynie v milosti duchem Ježíše a potom… má předběhnúti ten zástup, jenž mu překážie; nebo tak jest učinil Zacheus, o němž die čtenie takto: „A předběh vstúpil jest na dřevo fíkové.“ Latíně stojí, že vstúpil jest na dřevo nebo na ščep sykomorumcizojazyčný text. [b]označení sloupceA jest vzato z řeči řečské, nebo řečsky sykoscizojazyčný text řečeno jest fík; i řiekají[4045]řiekají: rziekay tomu dřevu bláznivý fík, a latíně stojí[4046]stojí: ſtoy ficus fatuacizojazyčný text. A na to dřevo vstúpil jest Zacheus, aby uzřel Ježíšě; nebo jest měl tudy jíti, to jest[4047]v HusPostB je to věz kde stálo to fíkové dřevo, na něž jest vstúpil Zacheus.
A tu, člověče[4048]oproti pramenům HusPost navíc, znamenaj duchovně, kterak Zacheus, postavy jsa maličké, znamená člověka, jenž pro hřiech jest malý před bohem, a veliký v zlosti – nad jiné zlosynem – protož[4049]oproti pramenům HusPost navíc má žádaći[4050]žádaći: zadaczy velímě, aby viděl Ježíšě, a má předběhnúti zástup, kterýž brání jemu Ježíšě viděti[4051]slova Ježíše viděti oproti pramenům HusPost jsou navíc, neb jest příčina, aby neviděl Ježíšě. A protož k vidění Ježíšě má vzieći[4052]vzieći: wzieczy pomoc od dřeva fíkového, jenž slově fík bláznivý. A znamená kříž, na němž Kristus jest umřel[4053]prameny HusPost mají umřel. Na ten má vstúpiti, ktož jest hřiešný[4054]hřiešný: hrzyeſſnyg, chtě li Krista viděti, vstúpiti: věrú, nadějí, myšlením a následováním; neb jinak hřiešný nemóž viděti Krista nynie u milosti, potom v nebeské radosti; neb jest pro hřiech postavú malý[4055]v HusPostB je postavy malé k vidění. A na ten fík bláznivý, Kristuo kříž, točiž utrpenie, jenž kajícím jest sladké a milovníkóm světa jest bláznivé, má Zacheus, jenž vykládá sě chvátajíćí[4056]chvátajíćí: chwatagity aneb spravedlivý učiněn[4057]v HusPostB je spravedliv učiněný, má řku vstupovati znenáhla, aby prvá ratorasl utrpenie svatého pokánie byla pokora. Druhá žalost hřiecha. Třetie nadějě milosrdenstvie božieho. Čtvrtá žádost viděnie božieho. Pátá prospievanie u milosti božie. Šestá čekánie přieščie Ježíšova k smrti.[4058]Oproti pramenům HusPost chybí konec věty: (smrti) a k súdu s pamětí jeho svaté smrti. Neb tak člověk