ne[220r]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcemocní; nebo nepřišel sem volati spravedlivých, ale abych volal hřiešné ku pokání.“ A poňovadž kromě něho jsú všichni lidé hřiešní sami časem; nebo die David v Žaltáři[4096]slova v Žaltáři jsou navíc oproti pramenům HusPost: „Všichni sú sě vychýlili, spolu neužitečni jsú: nenie, kto by učinil dobré, až do jednoho.“ A tak přišel jest, aby volal nás, všechny hřiešné, ku pokání, nazvav sě lékařem naším. A jisće[4097]jisće: giſcze jest dobrý a věrný náš proti[4098]oproti pramenům HusPost navíc lékař, neb móž dobře každú nemoc uléčiti ćelestnú[4099]ćelestnú: czeleſtnu i duchovní, kromě konečného nekánie za hřiechy[4100]slova za hřiechy jsou oproti pramenům HusPost navíc, a věrný, že křivdy ižádnému nikdy neučiní, bez peněz léčí a nemocné darmo uzdravuje[4101]uzdravuje: vzdrawgie.[4102]slova a nemocné darmo uzdravuje jsou oproti pramenům HusPost navíc A protož, poznav toho lékaře Zacheus, na duši nemocný, jakož die čtenie, postavil sě před ním. Neb dále sě píše ve čtení: „A stojě Zacheus, řekl jest ku pánu: Aj, polovici zbožie mých, pane, dávám chudým.“ Ač čso koho zklamal sem, vracuji čtvero viece[4103]v HusPostB je čtverověččie.
Tu věz, že Zacheus stál jest před Ježíšem, jemu ćelestně[4104]ćelestně: czeleſtnye slúže a hotov jsa ku pokání. A to jest pravý kus dobrý byl do neho i do každého hřiešného[4105]slova byl do neho i do každého hřiešného oproti pramenům HusPost navíc. A řekl jest ku pánu, jemu sě v hřiechu znajě: „Aj, polovici zbožích mých“, latíně stojí[4106]stojí: ſtoy bonorum meorumcizojazyčný text, toť jest dobrých věćí[4107]věćí: wiety mých, těch polovici „dávám chudým“. Dobré tu naučení[4108]v HusPostB je zde každému, ktož chtě dávati chudým almužnu, aby dával hojně, točiž[4109]točiž: t. ščedře, neb tento Zacheus[4110]oproti pramenům HusPost navíc die „polovici“. A aby dával dobrých věcí, ne zlých jakžto Kain; a aby dával z svých vlastních věcí, ale ne cizích, nemá li poručenstvie, jedné ač by bylo veliké potřebie a jiné hodné příčiny; a aby[4111]v HusPostB je zde dal nuzným, jako teď die čtenie „dávám chudým“. A pro pána buoha, ne pro svú chválu; neb teď die: „Pane“, míně tak „k tvé vóli a k tvé chvále dá[b]označení sloupcevám chudým“. A ač koho to jest ač čso kterak málo koho zatrhl sem a tak „zklamal sem, vracuji již čtvero viece“[4112]v HusPostB je čtverověččie, točiž čtyřikrát viece, latíně stojí[4113]stojí: ſtoy quadruplumcizojazyčný text. K[4114]v HusPostB je U příkladu jako by řekl: „Když stojie čtyřie groši dobří, každý z nich za jeden, jsú proti tomu groši čtvero viece[4115]v HusPostB je čtverověččie dobří[4116]v HusPostB je dobré, ač nejsú čtyřikrát viece, neb čtyři groši přeséhají jeden groš jedné třmi viece. A pomněl jest slechka Zacheus tento na to, že buoh přikázal v knichách Exodus, 22. [kapitole]text doplněný editorem, a řka: „Kto ukradne ovci jednu, navrať čtyři ovce zasě[4117]v HusPostB je místo toho za jednu ovci.“ Ó, zlí, nevěrní lúpežníci chudých, násilníci a lichevníci i svatokupci, kdy ten zákon naplníte? A važmy to slovo a znamenajme,[4118]v pramenech HusPost je pouze A vážím že Zacheus nedie „vrátím“, ale die tuto „vracuji“; neb každý člověk, když móž vrátiti, nemá meškati, ač jiné příčiny za jednu ovci k navrácení jsú hodné; neb ktož móž cizie hodně vrátiti, [a nevrátie]text doplněný editorem[4119]doplněno podle HusPostB, die na to svatý Augustin, že[4120]že: zye sě právě nekajě. Znamenajž[4121]oproti pramenům HusPost navíc, Zacheus ten[4122]oproti pramenům HusPost navíc neprodléval vrátěním[4123]vrátěním: wratieny(m), jako mnozí prodlévají až do smrti, až oněmijíce[4124]v HusPostB je a zněmějíce mukami, chtiece[4125]chtiece: chtyeczye rozkázati, ano jim již nerozumějí. Ne tak jest Zacheus učinil[4126]oproti pramenům HusPost slova jest učinil navíc, neb[4127]v HusPostB je jenž die: [A ač co koho zklamal sem, vracuji čtverověččie.“ Že die]text doplněný editorem[4128]doplněno podle HusPostB „A ač čso“, jako pochybuje[4129]pochybuje: pochibugie, tiem ukazuje[4130]ukazuje: vkazugie, že mnoho[4131]v HusPostB je nemnoho jest koho klamal[4132]v HusPostB je zklamal. A že měl jest žádost upřiemú, vyznánie pravé řka „vracuji čtvero viece“ nebo čtyřikrát toliké.
A že[4133]že: zie, ktož sě právě kajě, tomu jest milostiv Ježíš, protož die dále čtenie: „Řekl jest Ježíš k němu[4134]němu: ne(m)u, že dnes spasenie tomuto domu stalo sě jest.“ Těmi slovy spasitel ćeší[4135]ćeší: czeſſy Zachea a ujiščuje[4136]ujiščuje: vgyſczugye ho hřiechuov odpuščením a spasením a potupuje[4137]potupuje: potupugye ty, kteří sú