[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

[218v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcebuohu sě rúhají, jako die svatý Bernard, že, ktož v domu přepúščí, a zvlášče v klášteře mnišie, majíce v nem na své i na cizie[3984]cizie: cziſye hřiechy plakati, písmo svaté čísti a nábožně sě milému bohu modliti, i učinie z něho jeskyni lotrskú[3985]ostatní prameny mají lotrovskú a kurevskú.

Aj, Zacheus nazván jest nad zjevnými hřiešníky kniežetem pro to, že jest byl vladařem nad mýtnými[3986]HusPostB má mýtníky, jenž sú brali mýto a stáli zjevně po zisku. A ti již neslovú zjevní hřiešníći[3987]hřiešníći: hrzieſnyty, neb již pro obyčej hřiecha nechtie mieti za hřiech, jakož to ukazují skutkem i řečí, nebo[3988]v HusPostB je zde navíc slovo kněžie v neděli tancují i pravie, že nenie hřiech tancovati. Ano, jakož die svatý Augustinus, že lépe by bylo ženě přiesti neb jiné dielo dělati a mužovi orati anebo kopati než tance voditi anebo[3989]oproti pramenům HusPost jsou slova tance voditi anebo navíc tancovati v svátek, a zvlášče v neděli, již jest sám buoh přikázal světiti, Ó, běda bude s jich svatbami[3990]sic! ostatní prameny HusPost mají svátky, neřku svěcením, ale hřešením. I zdaliť jest to neděli světiti: žráti, hráti, tancovati, frejovati, vaditi sě a bíti a mordovati lidi[3991]oproti pramenům HusPost jsou slova mordovati lidi navíc a píti ćelý[3992]ćelý: tyely den a k tomu celú noc[3993]oproti pramenům HusPost jsou slova a k tomu celú noc navíc, naopak schází slova a tržiti. Ó, křesťané[3994]oproti pramenům HusPost navíc, však neděli neb jiný den svátek světiti jest sě od hřiechuo zadržeti a chřiechuo sě varovati,[3995]oproti pramenům HusPost jsou slova a hřiechuo sě varovati navíc diela ćelestného[3996]ćelestného: czeleſtneho ponechati a pilnosti světské a o bohu mysliti, jemu slúžiti a všechnu snažnost k svému spasenie líbě přiložiti. A to chtě od každého křesťana[3997]oproti pramenům HusPost navíc pán buoh mieti, řekl jest v třetiem svém přikázaní znamenitě takto a řka: „Pomni, aby den sváteční světil.“ Aj, die tuto [b]označení sloupcebuoh „pomni“ a, přikazuje[3998]přikazuje: przikazugie jiná přikázanie, nepoložil jest tak znameniće[3999]znameniće: znamenicze toho slova „pomni“, neb věděl jest pán buoh, že málo budú lidé to přikázanie plniti, jakož vidíme očiće[4000]očiće: oczicze, že již v svátky najviece lidé hřešie.[4001]Poslední věta shrnuje pasáž z pramenů HusPost: (očitě), že ani neděle světie, jenž prvé slúla jest sobota, že držiena byla v sobotu. A pán bóh múdrý jediný den zahájil a neb přikázal do tého dne světiti, to jest v ten den od hřiecha i od diela tělestného přestati. Ale již sú lidé mnoho svátkóv nastavěli. A že, nastavěvše svátkóv a hodóv, najviece v ně hřešie. Protož die pán buoh skrze Isaiášě proroka a řka[4002]namísto slov proroka a řka jsou v pramenech HusPost v 3. k.: „Hoduo vašich nenáviděla jest dušě má.“ A skrze Amos proroka[4003]v HusPostB je zde v 5. k. die: „Nenáviděl sem a zavrhl sem svátky vašě.“ A skrze Malachiášě proroka[4004]v HusPostB je zde v 2. k. die: „Vespu na vaši tvář užitek[4005]v HusPostB je zde vašich hoduo“ neb svátkuo. Tehdy pán buoh užitek svátkuo na tvář naši vespe, když nás přede všemi lidmi v súdný den pro nesvěcenie svátkuo pohanie. Neb v ten den poznámy, čso v svátky zlého sme činili,[4006]sic! v pramenech HusPost je co v svátky svatě činíme a, nepokajeme li sě, ó běda nám bude, nebožátkóm hřiešným[4007]poslední dvě slova oproti pramenům HusPost navíc. Tu sě nám posmievati budú[4008]prameny HusPost mají posmějí naši nepřátelé, diábli, jenž sě nynie smějí, vidúce našě svátky, kterak jě svěćíme[4009]svěćíme: ſſwieczime a čstíme[4010]slova kterak je svěćíme a čstíme navíc oproti pramenům HusPost. Jakož die svatý Jeremiáš[4011]HusPostB má zde prorok v svém Pláči[4012]HusPostB má zde v 1. k.: „Viděli jsú ji nepřietelé[4013]nepřietelé: neprzietelye a posmievali sú sě svátkóm jejie.“ Znamenaj[4014]oproti pramenům HusPost navíc, koho sú viděli diábli, než duši každého člověka, jenž hřeší v svátky, a posmievají sě jejie svátkóm?

[4015]V HusPostB je zde: A toto mají kněžie lidu praviti zvláště na posvěcení kostela, na němž sě scházejí, jenž svátkóv nesvětie a zjevně v neděli hřešie, jakož jest Zacheus ujevně hřešil, ač ne tak velmě, jakož již hřešie, o němž die čtenie, že „jest byl knieže… Dále die čtenie, že jest Zacheus byl knieže zjevných hřiešníkuo bohatý. Lakomý jest byl v dobývaní[4016]dobývaní: dobiwanie zbožie, p protož byl jest zjevný hřiešník. Ale nebyl jest lakomý v držení zbožie, neb jest dával polovici zbožie chudým. Ale to by jemu nepomohlo k duši spasení[4017]spasení: ſpaſenye konečně, by nežádal viděti Ježíše. A protož die čtenie k jeho již pochválení a řka: „A žádáše[4018]žádáše: zadaſſie viděti Ježíšě, kto by byl, a nemohl jest pro

X
3984cizie: cziſye
3987hřiešníći: hrzieſnyty
3992ćelý: tyely
3996ćelestného: czeleſtneho
3998přikazuje: przikazugie
3999znameniće: znamenicze
4000očiće: oczicze
4009svěćíme: ſſwieczime
4013nepřietelé: neprzietelye
4016dobývaní: dobiwanie
4017spasení: ſpaſenye
4018žádáše: zadaſſie
3985ostatní prameny mají lotrovskú
3986HusPostB má mýtníky
3988v HusPostB je zde navíc slovo kněžie
3989oproti pramenům HusPost jsou slova tance voditi anebo navíc
3990sic! ostatní prameny HusPost mají svátky
3991oproti pramenům HusPost jsou slova mordovati lidi navíc
3993oproti pramenům HusPost jsou slova a k tomu celú noc navíc, naopak schází slova a tržiti
3994oproti pramenům HusPost navíc
3995oproti pramenům HusPost jsou slova a hřiechuo sě varovati navíc
3997oproti pramenům HusPost navíc
4001Poslední věta shrnuje pasáž z pramenů HusPost: (očitě), že ani neděle světie, jenž prvé slúla jest sobota, že držiena byla v sobotu. A pán bóh múdrý jediný den zahájil a neb přikázal do tého dne světiti, to jest v ten den od hřiecha i od diela tělestného přestati. Ale již sú lidé mnoho svátkóv nastavěli. A že, nastavěvše svátkóv a hodóv, najviece v ně hřešie.
4002namísto slov proroka a řka jsou v pramenech HusPost v 3. k.
4003v HusPostB je zde v 5. k.
4004v HusPostB je zde v 2. k.
4005v HusPostB je zde vašich
4006sic! v pramenech HusPost je co v svátky svatě činíme
4007poslední dvě slova oproti pramenům HusPost navíc
4008prameny HusPost mají posmějí
4010slova kterak je svěćíme a čstíme navíc oproti pramenům HusPost
4011HusPostB má zde prorok
4012HusPostB má zde v 1. k.
4014oproti pramenům HusPost navíc
4015V HusPostB je zde: A toto mají kněžie lidu praviti zvláště na posvěcení kostela, na němž sě scházejí, jenž svátkóv nesvětie a zjevně v neděli hřešie, jakož jest Zacheus ujevně hřešil, ač ne tak velmě, jakož již hřešie, o němž die čtenie, že „jest byl knieže…
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 15 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).