[218v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcebuohu sě rúhají, jako die svatý Bernard, že, ktož v domu přepúščí, a zvlášče v klášteře mnišie, majíce v nem na své i na cizie[3984]cizie: cziſye hřiechy plakati, písmo svaté čísti a nábožně sě milému bohu modliti, i učinie z něho jeskyni lotrskú[3985]ostatní prameny mají lotrovskú a kurevskú.
Aj, Zacheus nazván jest nad zjevnými hřiešníky kniežetem pro to, že jest byl vladařem nad mýtnými[3986]HusPostB má mýtníky, jenž sú brali mýto a stáli zjevně po zisku. A ti již neslovú zjevní hřiešníći[3987]hřiešníći: hrzieſnyty, neb již pro obyčej hřiecha nechtie mieti za hřiech, jakož to ukazují skutkem i řečí, nebo[3988]v HusPostB je zde navíc slovo kněžie v neděli tancují i pravie, že nenie hřiech tancovati. Ano, jakož die svatý Augustinus, že lépe by bylo ženě přiesti neb jiné dielo dělati a mužovi orati anebo kopati než tance voditi anebo[3989]oproti pramenům HusPost jsou slova tance voditi anebo navíc tancovati v svátek, a zvlášče v neděli, již jest sám buoh přikázal světiti, Ó, běda bude s jich svatbami[3990]sic! ostatní prameny HusPost mají svátky, neřku svěcením, ale hřešením. I zdaliť jest to neděli světiti: žráti, hráti, tancovati, frejovati, vaditi sě a bíti a mordovati lidi[3991]oproti pramenům HusPost jsou slova mordovati lidi navíc a píti ćelý[3992]ćelý: tyely den a k tomu celú noc[3993]oproti pramenům HusPost jsou slova a k tomu celú noc navíc, naopak schází slova a tržiti. Ó, křesťané[3994]oproti pramenům HusPost navíc, však neděli neb jiný den svátek světiti jest sě od hřiechuo zadržeti a chřiechuo sě varovati,[3995]oproti pramenům HusPost jsou slova a hřiechuo sě varovati navíc diela ćelestného[3996]ćelestného: czeleſtneho ponechati a pilnosti světské a o bohu mysliti, jemu slúžiti a všechnu snažnost k svému spasenie líbě přiložiti. A to chtě od každého křesťana[3997]oproti pramenům HusPost navíc pán buoh mieti, řekl jest v třetiem svém přikázaní znamenitě takto a řka: „Pomni, aby den sváteční světil.“ Aj, die tuto [b]označení sloupcebuoh „pomni“ a, přikazuje[3998]přikazuje: przikazugie jiná přikázanie, nepoložil jest tak znameniće[3999]znameniće: znamenicze toho slova „pomni“, neb věděl jest pán buoh, že málo budú lidé to přikázanie plniti, jakož vidíme očiće[4000]očiće: oczicze, že již v svátky najviece lidé hřešie.[4001]Poslední věta shrnuje pasáž z pramenů HusPost: (očitě), že ani neděle světie, jenž prvé slúla jest sobota, že držiena byla v sobotu. A pán bóh múdrý jediný den zahájil a neb přikázal do tého dne světiti, to jest v ten den od hřiecha i od diela tělestného přestati. Ale již sú lidé mnoho svátkóv nastavěli. A že, nastavěvše svátkóv a hodóv, najviece v ně hřešie. Protož die pán buoh skrze Isaiášě proroka a řka[4002]namísto slov proroka a řka jsou v pramenech HusPost v 3. k.: „Hoduo vašich nenáviděla jest dušě má.“ A skrze Amos proroka[4003]v HusPostB je zde v 5. k. die: „Nenáviděl sem a zavrhl sem svátky vašě.“ A skrze Malachiášě proroka[4004]v HusPostB je zde v 2. k. die: „Vespu na vaši tvář užitek[4005]v HusPostB je zde vašich hoduo“ neb svátkuo. Tehdy pán buoh užitek svátkuo na tvář naši vespe, když nás přede všemi lidmi v súdný den pro nesvěcenie svátkuo pohanie. Neb v ten den poznámy, čso v svátky zlého sme činili,[4006]sic! v pramenech HusPost je co v svátky svatě činíme a, nepokajeme li sě, ó běda nám bude, nebožátkóm hřiešným[4007]poslední dvě slova oproti pramenům HusPost navíc. Tu sě nám posmievati budú[4008]prameny HusPost mají posmějí naši nepřátelé, diábli, jenž sě nynie smějí, vidúce našě svátky, kterak jě svěćíme[4009]svěćíme: ſſwieczime a čstíme[4010]slova kterak je svěćíme a čstíme navíc oproti pramenům HusPost. Jakož die svatý Jeremiáš[4011]HusPostB má zde prorok v svém Pláči[4012]HusPostB má zde v 1. k.: „Viděli jsú ji nepřietelé[4013]nepřietelé: neprzietelye a posmievali sú sě svátkóm jejie.“ Znamenaj[4014]oproti pramenům HusPost navíc, koho sú viděli diábli, než duši každého člověka, jenž hřeší v svátky, a posmievají sě jejie svátkóm?
[4015]V HusPostB je zde: A toto mají kněžie lidu praviti zvláště na posvěcení kostela, na němž sě scházejí, jenž svátkóv nesvětie a zjevně v neděli hřešie, jakož jest Zacheus ujevně hřešil, ač ne tak velmě, jakož již hřešie, o němž die čtenie, že „jest byl knieže… Dále die čtenie, že jest Zacheus byl knieže zjevných hřiešníkuo bohatý. Lakomý jest byl v dobývaní[4016]dobývaní: dobiwanie zbožie, p protož byl jest zjevný hřiešník. Ale nebyl jest lakomý v držení zbožie, neb jest dával polovici zbožie chudým. Ale to by jemu nepomohlo k duši spasení[4017]spasení: ſpaſenye konečně, by nežádal viděti Ježíše. A protož die čtenie k jeho již pochválení a řka: „A žádáše[4018]žádáše: zadaſſie viděti Ježíšě, kto by byl, a nemohl jest pro