[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

buohu sě rúhají, jako die svatý Bernard, že, ktož v domu přepúščí, a zvlášče v klášteře mnišie, majíce v nem na své i na cizie hřiechy plakati, písmo svaté čísti a nábožně sě milému bohu modliti, i učinie z něho jeskyni lotrskú a kurevskú.

Aj, Zacheus nazván jest nad zjevnými hřiešníky kniežetem pro to, že jest byl vladařem nad mýtnými, jenž sú brali mýto a stáli zjevně po zisku. A ti již neslovú zjevní hřiešníći, neb již pro obyčej hřiecha nechtie mieti za hřiech, jakož to ukazují skutkem i řečí, nebo v neděli tancují i pravie, že nenie hřiech tancovati. Ano, jakož die svatý Augustinus, že lépe by bylo ženě přiesti neb jiné dielo dělati a mužovi orati anebo kopati než tance voditi anebo tancovati v svátek, a zvlášče v neděli, již jest sám buoh přikázal světiti, Ó, běda bude s jich svatbami, neřku svěcením, ale hřešením. I zdaliť jest to neděli světiti: žráti, hráti, tancovati, frejovati, vaditi sě a bíti a mordovati lidi a píti ćelý den a k tomu celú noc. Ó, křesťané, však neděli neb jiný den svátek světiti jest sě od hřiechuo zadržeti a chřiechuo sě varovati, diela ćelestného ponechati a pilnosti světské a o bohu mysliti, jemu slúžiti a všechnu snažnost k svému spasenie líbě přiložiti. A to chtě od každého křesťana pán buoh mieti, řekl jest v třetiem svém přikázaní znamenitě takto a řka: „Pomni, aby den sváteční světil.“ Aj, die tuto buoh „pomni“ a, přikazuje jiná přikázanie, nepoložil jest tak znameniće toho slova „pomni“, neb věděl jest pán buoh, že málo budú lidé to přikázanie plniti, jakož vidíme očiće, že již v svátky najviece lidé hřešie. Protož die pán buoh skrze Isaiášě proroka a řka: „Hoduo vašich nenáviděla jest dušě má.“ A skrze Amos proroka die: „Nenáviděl sem a zavrhl sem svátky vašě.“ A skrze Malachiášě proroka die: „Vespu na vaši tvář užitek hoduo“ neb svátkuo. Tehdy pán buoh užitek svátkuo na tvář naši vespe, když nás přede všemi lidmi v súdný den pro nesvěcenie svátkuo pohanie. Neb v ten den poznámy, čso v svátky zlého sme činili, a, nepokajeme li sě, ó běda nám bude, nebožátkóm hřiešným. Tu sě nám posmievati budú naši nepřátelé, diábli, jenž sě nynie smějí, vidúce našě svátky, kterak jě svěćíme a čstíme. Jakož die svatý Jeremiáš v svém Pláči: „Viděli jsú ji nepřietelé a posmievali sú sě svátkóm jejie.“ Znamenaj, koho sú viděli diábli, než duši každého člověka, jenž hřeší v svátky, a posmievají sě jejie svátkóm?

Dále die čtenie, že jest Zacheus byl knieže zjevných hřiešníkuo bohatý. Lakomý jest byl v dobývaní zbožie, p protož byl jest zjevný hřiešník. Ale nebyl jest lakomý v držení zbožie, neb jest dával polovici zbožie chudým. Ale to by jemu nepomohlo k duši spasení konečně, by nežádal viděti Ježíše. A protož die čtenie k jeho již pochválení a řka: „A žádáše viděti Ježíšě, kto by byl, a nemohl jest pro

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 8 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).