[168v]číslo strany rukopisu[a]označení sloupcekáza ji prostřed lázni stieti. A když kat potřikrát nemože jie stieti, čtvrté nesmě jie udeřiti. A tak by živa za tři dni a svój statek chudým rozda a ty, kteréž bieše[1998]bieše: byeſſye na vieru obrátila, svatému Urbanu poruči a řkúći[1999]řkúći: rzkuty: „Za tři dni sobě sem rok uprosila, abych křesťánky tvé milosti poručila, a mój duom posvětil buoh na čest.“ A tak pusti duši. Tehdy svatý Urban vzem jejie tělo, schova je[2000]je: gye krásně podlé svatých biskupuov a duom jejie posvěti bohu na čest a učini z neho kostel. A protož že jest tu šesteru věc měla, s právem jest byla bohu míla, svému choti Jezukristu, k němuž jest vzata do královstvie[2001]královstvie: kralowſt nebeského etc.cizojazyčný text
Clementiscizojazyčný text[2002]na marginu zapsáno mladší rukou: S. Klemensa
In mari via tua, et semite tue in aquis multis, et vestigia tua non cognoscentur.cizojazyčný text[2003]Ps 76,20 Tato slova píše svatý David v Žaltáři a řka: „V moři ćesta[2004]ćesta: tyeſta tvá a stezky tvé v mnochých vodách a šlépěje tvé nebudú známy.“ Svatý David převědědv, že svatý Klimentus má utopen býti a[2005]nadepsáno stejnou rukou u moři přebývati a že sě moře má rozstúpiti. I podivi sě tomu a řka: „V moři ćesta[2006]ćesta: tyeſta tvá.“ V těch sloviech máme trojí[2007]trojí: troy věc znamenati. Prvé jeho život užitečný, když die „v moři ćesta[2008]ćesta: tyeſta tvá“. Druhé učenie, když die „a stezky tvé v mnochých vodách“, točižto kázanie božie ve mnohých lidech. Třetie jeho umučenie divné, když die „šlépěje tvé nepoznají“.
O prvém máme znamenati, že jest čtvero moře, točiž Črvené, Mrtvé a Mosazné a Křišťálové. V tom čtveru moři svatý Kliment měl svój život.
Prvé Črvené moře znamenává tento svět, neb jakož u moři věcší ryba pohltí menší, též na světě bohatí chudé hrtúsie a hltají. Opět Črvené moře slóve tento svět, nebo na nem málo pravdy jest a mi[b]označení sloupcelosrdenstvie, ale jeden druhého nenávidí. Opět jakož moře od počátka světa bylo sladké, takéž dřéve byl svět dobrý, neb prvý člověk Adam, dokudž byl neshřešil, neměl ižádného nedostatku. Ale jakž jest shřešil, tak všechnu dobrotu obrátil ve zlost, že ižádný nemóže bez bolesti a bez nedostatkuo na světě býti. Na tom moři měl svatý Klimentus milost, jíž jest miloval boha i lidi a pro niž sú jej milovali. Jakož sě čte o nem, že tak byl čstný a počestný, že Židóm i pohanóm i všem křesťanóm míl bieše[2009]bieše: byeſſye, ale najviec jest chudé miloval. Jakož sě čte, že když bieše papežem, ze všech krajuo chudé mieváše[2010]mieváše: myewaſſye. A čso to činilo? Jedno milost jeho ta cesta jest najvýbornější, kterúž máme všichni choditi, chtěme li spaseni býti.
Druhé moře jest Mrtvé a znamenává sě peklo, nebo čsož koli tam vejnde, to umře[2011]umře: vmrzye věčně a života viecs neuzří, točiž božie tváři, ješto jest tieže ćisíc[2012]ćisíc: czyſſycz pekelných múk. V tom moři svatý Kliment měl svój život s velikú kázní, nebo ktož sě bojí boha, ten nejde do pekla, ale varuje sě hřiecha rozpomínaje sě, kto jest tam král, kteří pokorní, která kázně.
Třetie moře Mosazné[2013]Mosazné: mozazne, ješto Šalomún bieše[2014]bieše: byeſſye učinil jednú kropadlnićí[2015]kropadlnićí: kropadlnyty, aby kněžie dúce do chrámu umývali sě a vzhlédli sě v ta zrcadla, ješto nad ním biechu. Skrze to moře znamenává sě zpověd, v níž jest měl život svatý Klimentus, a protož, chtěme li také dojíti do chrámu nebeského, musíme sě tak omyti v tom moři svatú zpovědí a vzezřieti sě v zrcadla příkladuo svatých.
Čtvrté moře jest Křišťálové, o němž praví svatý Jan v Tajnići[2016]Tajnići: taynyty, že od božie stolice jdieše[2017]jdieše: gdyeſye moře[2018]moře: morzye podobné křišťálovi.