O pohřebu života, o pokání i o smrti prvostvořeného otce našeho Adama a mateře našie Evy na tomto světě

Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. XVII B 15, 331r–337v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

učinil bieše, a biechu velmi dobré. I stalo se jest večier a ráno, den šestý.

Kapitola II. o posvěcení sedmého dne, o ráji a o řekách z něho tekúcích, o uvedení Adama do ráje rozkoši a o udělání Evy z jeho kosti etc.cizojazyčný text

Protož dokonána sú nebesa i země i všecka okrasa jich. A doplnil jest buoh den sedmý dielo své, kteréž učinil bieše, a odpočinul jest den sedmý ode všeho diela, kteréž udělal bieše. I požehnal jest dni sedmému a posvětil jest jeho, nebo v něm odpočinul bieše od všelikého diela svého, kteréž to stvořil jest buoh, aby učinil.

Tato jsú pokolenie nebe i země, kdyžto stvořena jsú.

V den, kterýžto učinil jest pán buoh nebe a zemi, a všeliký prut pole prvé než vycházieše na zemi i všicku bylinu krajiny prvé než vzplodila se jest, nedštil zajisté bieše pán buoh na zemi a člověk nebieše, kterýžto dělal by zemi. Ale studnice vycházieše z země, svlažujíci všecky věci na tváři země. Proto upuosobil jest pán buoh člověka z jílu země a vdechl jest v tvář jeho dýchanie života. A učiněn jest člověk v duši živú.

Štěpil bieše pak pán buoh ráj rozkoše od počátka, v němžto položil jest člověka, kteréhožto zpuosobil bieše. I vyvedl jest pán buoh z prsti země všeliké dřevo pěkné [k]text doplněný editorem vidění a k krmení chutné, i dřevo věděnie dobrého a zlého, dřevo také života v prostředku ráje. A potok vycházející vycházieše z miesta rozkoši a svlažování ráje, kterýžto odtud dělí se ve čtyři hlavy. Jméno jedné Fison {Ganges}marginální přípisek mladší rukou, on jest, kterýžto obcházie všicku zemi Emlat, kdežto rodí se zlato, a zlato země téj najlepšie jest. A tu nalézá se bdelium a kámen onichm. A jméno řece druhé Gion {Nylus}marginální přípisek mladší rukou, ona jest, kterážto obcházie všicku zemi múřenínskú. Jméno pak řeky třetie Tygris, ta jde proti Asyrským. Řeka pak čtvrtá jestiť Eufrates. Proto vzal jest pán buoh člověka a položil jest jeho v ráji rozkoše, aby dělal a ostřiehal jeho. A přikázal jest jemu řka: „Ze všelikého dřeva ráje jez, ale s dřeva věděnie dobrého a zlého nejez. V kterýžkolivěk den zajisté jedl by z něho, smrtí umřeš.“

I řekl jest pán buoh: „Nenieť dobré člověku býti samému, učiňme jemu pomoc podobnú jemu.“ Protož zpuosobiv pán buoh všecky živočichy země a všecko létavé nebe, přivedl jest je k Adamovi, aby uzřel, kterak jmenoval by je. Všecko zajisté, kterakž jmenoval jest Adam duše živé, toť jest jméno jeho. Jmenoval jest Adam jmény svými všecka zvieřata a všecko létavé i všecky šelmy země. Adamovi pak nenalézáše se pomocník podobný jemu. Protož vpustil jest pán buoh dřiemanie v Adama, a když usnul bieše, vzal jest jednu z kostí jeho a naplnil jest masem za ní. I udělal jest pán

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 18 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).