[86r]číslo strany rukopisuhřiešných duší vykúpenie, jakež byl diábel skrze prvú ženu Evu v ráji smrt světu vnesl, takež skrze ženu Pilátovu našemu spasenie překážeti chtěl.
Protož Pilát druhým činem sě pokusi, mohl li by Ježíše propustiti, i povědě k židóm a řka: „Máte v svém obyčeji, ež na velikonočnie hody mám vám pustiti vězně jednoho. Voltež sobě anebo Ježíše, krále židovského, anebo Barrabášě, jenžto bieše pro vraždu jat.“ Tehdy všickni židé zavolachu: „Propusť nám Barrabášě.“ K tomu Pilát vece: „A což učinímy z krále židovského?“ Oni zvolachu: „Ukřižuj jeho!“ K tomu Pilát vece: „Tehda chcete, abych vám krále židovského ukřižoval?“ K tomu židé řečechu: „My nemámy krále než svého ciesaře. Pustíš li[ag]li] puſtyſly puſtyſly [86v]číslo strany rukopisuJežíše, nejsi přietel ciesařuov.“ Uzřev to Pilát, ež ot žaloby nechtie židé pustiti, než vždy na smrt odsúditi, káza Ježíše obnaživše k slúpu přivázati a nemilostivě bičovati tak, ež všecko jeho svaté tělo zbito, ež od hlavy až do země nikděž celého miesta nebieše a ze všech strán z jeho svatého těla krev tečieše. Těch časuov římské ustavenie bieše, kohož ukřižovati chtěli, toho vždy prvé ubičovali. A když jej[ah]jej] giey tak ztrýznichu, tehda rytieři z mořského z bodlivého sítie spletše koronu, na jeho svatú hlavu vstavivše, kopím napřieč hlavu dávili, a tak před Piláta vedli. Tu ho židé postíhajíc tepiechu pěstmi, porúhajíce sě jemu a voláchu a řkúc: „Ty sě činieše králem [87r]číslo strany rukopisužidovským? Tožť koruna tvého královstvie duostojna!“ Mezi to jinými jej vždy mezi oči pěstma tepiechu.
A v ten čas uzřev jeho Pilát, tak zbita i ztrýzněna, ano jeho svatá tvář zčernala neb zsinala, oči i rty opuchly, ež jedva mdlobú na nohách stáše. Pomysli sobě: „Uzřie li ho židé tak zbita, kromě ač by byli kamene tvrzší, smilují li sě nad ním, pustie jeho?“ Takž jeho inhed káza před vešken lid na ulici tak ohavna v koruně vyvésti, všemu lidu ukázati. I zavola Pilát na vešken lid a řka: „Aj toť člověk! Toť ho vám vedu ven, já ižádnéj příčiny nevizi, proněž by mohl býti právě na smrt odsúzen.“ Vynide Ježíš z sieni, nesa na sobě korunu bodlivú a rúcho