[Umučení stockholmské]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. fond G 10, inv. č. 507, 74r–96v. Editoři Sedláčková, Anna, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Tato edice vznikla v rámci studentské vědecké stáže projektu Otevřená věda Akademie věd České republiky v roce 2016.

[89r]číslo strany rukopisuŠimona, jenž ze vsi přišel bieše, pod bezděčím jemu kázachu kříž za Ježíšem nésti.

A když na rozhranie přijdú, najprvé dva lotry ukřižovachu, aby Ježíš, vida jich křik a bolest, věčší strach v srdci měl. Potom Ježíšóv kříž na zemi položivše, jej obnaživše[an]obnaživše] obnazywſie, vznak na kříž položivše[ao]položivše] polozywſſye, jeho světie ruce i nohy provazy roztiehše, železnými hřebími přikovachu a takž jeho s křížem uprostřed mezi lotry vzvedechu. Tu pro jeho svatého těla těžkost rány od hřebuov probité sě drúc rozšířichu, otňadžto jeho svatá krev čtyřmi potoky na zemi chrčieše. V tu dobu židé naň zavolachu a řkúc: „Jinés uzdravoval, a sebe uzdraviti nemóžeš? Jsi li Syn boží, stup nynie s kříže.“ Druzí [89v]číslo strany rukopisuvoláchu: „Jsi li král izrahelský, stup s kříže a uvěřímy v tě.“ Ten hlas ot rady diábelskéj bieše, neb jakž pravie staří mistři: „Diábel na jednéj straně kříže stáše[ap]stáše] ſtaſſie, znamenajě, mohl li by tu co zisku jmieti, a uznamenávajě, ež mu Ježíšova smrt škodna bieše, chtěl rád jeho smrt staviti, i nemohl. Protož židóm radieše, aby ponúceli s kříže.“

Když tak Ježíš na kříži do šesté hodiny stáše, tehda po všem[aq]všem] wſiem světu mrklo, slunce svú krásu bieše ztratilo, skály sě zsedaly, země sě třásla, opona sě v chrámě napoly předřela na znamenie, ež všeho světa Spasitel v tělesenství trpěl. V tu dobu Maria, matka jeho, a svatý Jan s jinými paniemi podál stáchu, žalostivě hlédajíc v jeho svatú tvář, neb pro židov[90r]číslo strany rukopisuský lid a pro veliký dav k němu přistúpiti nemožiechu. A když židé ty zázraky uzřechu, druh na druha hlédajě, domuov jidú. V tu dobu Pilát jednu dcku káza na kříž vzbíti, na niež psáno bieše trojím jazykem – židovsky, řečsky a latině: „Ihezus Nazarenuscizojazyčný text, král židovský“, jakžto by řekl: „Proto je[ar]je] gie ukřižován, že jest byl král židovský.“ Neb tehdy ten obyčej bieše, kohož ukřižovachu, nad ním smrti vinu napsachu.

A když lid židovský do města sě vráti, tehdy Ježíš pomodli sě a řka: „Otče, odpusť jim, neboť nevědie, co činie.“ V ta doba lotr, jenžto na levici ukřižován bieše, i na smrti svéj zlosti neostav, potupným slovem promluvi k Ježíšovi a řka: „Jsi li Kristus, pomoz sobě i nám!“ Jakžto by řekl:

X
anobnaživše] obnazywſie
aopoloživše] polozywſſye
apstáše] ſtaſſie
aqvšem] wſiem
arje] gie
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).