[43v]číslo strany rukopisunesmiernú, kteráž jest na srdce tvé vstúpiti nemohla. O niež dí svatý Bernart: Tam nic jiného nebude než radost a veselí a lidé v tovařiství anděluo beze všeho nedostatku těla na věky budú přebývati, tamť bude utěšení neskonalé a blahoslavenství věčné, tuť bude odpočinutí od práce, pokoj od nepřátel, rozkoš v nabytí nových věcí, jistota a bezpečenství[dp]bezpečenství] bezpecenſtwij o věčnosti, sladkost a chut z vidění božího. I kto jest ten takový nesmyslný člověk, kto by velice nežádal tam bydleti v té nebeské radosti i pro pokoj i pro věčnost i pro vidění boží. Ještě jinde dí svatý Bernart: Takové jest utěšení a sladkost té nebeské vlasti, kdyby tam neměl člověk býti než jedinou hodinu, však jistotně proto všecken čas tohoto světa plný rozkoší hodně by měl potupen býti. Kteréžto radosti nebeské jakáž koli sladkost zdejší přirovnaná jest bolest, všecko utěšenie smutek, všecko hodné hořké, všecko krásné škaredé i všecko jiné, což by zde mohlo těšiti, tesklivé jest, neb dobrota boží bez přirovnání převyšuje všecky jiné dobroty. Ó, dobrý bože, co jest mně na nebi a co kromě tebe na zemi chtěl sem nalézti, poněvadž onyno věci sú žádostivější nad zlato i nad drahé kamení mnohé a sladší nad stred a plást medu. Ó, co o té vlasti a o tom blahoslaveném městě Jeruzalému povíme, jehožto měšťané bez přestání vesele a sladce zpívají Alleluia! Jakož Izaiáš dí: Radost a veselí nalezeno bude a hlas chvály a v chrámě jeho všickni dějí slávu, zapomněvše již na zámutky a muky, na práce a na všelikú bídu, užívají věčného veselí.