kak jest slušné snažnu býti toho, což kto činí, brzo zpraví svědomie svého ostnec, jsa kypr a črstv ke všemu, což slušie, jehož buoh od něho potřebuje podlé stavu jeho. Neb praví Kristus, že královstvie nebeské ti popadnú, ješto jako bezpřémně po něm stojie, jako by násilím jeho dobývali, točíš nelenují sě pro ně pracovati, brániec sě zlému a činiec dobré, každý, jakož příslušie k jeho stavu.
[Aby rozumem došel boha]text doplněný editorem[63]doplněno podle Erbenovy edice (1852, s. 191)
Druhá cěsta, ješto vede člověka k bohu, jest prosviecenie. A tiem bude podobnějí člověk k těm andělóm z najvyššie jerarchie z druhého kuoru, čím móž lépe znáti pravdu, jsa prosviecen v rozumu. A protož ktož chce býti prosviecen, má sě obrátiti ku poprslku rozumnosti; a ten poprslek, když jde od pravého slunce, jest upřiemý, světlý a horký; upřiemý, nejda oklikem; světlý odhoně temnost; a horký člověka, který sě v něm obracie, v boží milosti zahřievaje. Neb jest také poprslek jiný, ale neupřiemý, ani horký horkostí tú, jež život dává, ani tak světlý, to j’ múdrost tohoto světa. Kak ta múdrost jde oklikem, ale ne upřiemo, to j’ viděti, že mudrci tohoto světa proto mnoho hromazdie, aby vzácni byli; a proto chtie býti vzácni, aby mnoho nahromazdili; proto stojie po rozkoši, aby točíš, hovějíc sobě, tiem déle mohli živi býti; a proto chtie živi býti, aby mohli rozkoš mieti. Kakť nenie horký horkostí tú, jež dává život, to j’ viděti, že tiem poprslkem nerozněcijí sě u milosti boží, ale stydnú. A kakť jest temný, sám znamenaj, že nejednú člověk nesnadně po tom stojí, ješto zlé jeho bude i podlé světa. Protož řku, ktož chce býti prosviecen, ten sě obrať ku poprslku rozumnosti, ne světské múdrosti, ale ježť upřiemo vede, jasně svietí, a k božiemu rozněcije milování, to j’ k múdrosti pravé, aby, což poznáš, ežť jest od boha dobrého přišlo, byl toho vděčen, a od toho před sě dále žádal přijíti k bohu.
I slušie znamenati, vším snaženstvím přemýšlévajíc a s vděčenstvím, co j’ buoh vystřiehl koho, co j’ dal jemu, a co j’ slíbil. Najprv, že j’ buoh vystřiehl nás, ež sme ve mnohých hřieších svých nezahynuli, ale vyvedl